joi | 18 aprilie, 2024 |
Starea pietei: INCHISA

Stiri Piata


SOCIETATEA DE CONSTRUCTII NAPOCA SA - NAPO

Completare Raport Semestrial S1 2018

Data Publicare: 30.08.2018 18:30:10

Cod IRIS: 1C370

RAPORT

la 30 iunie 2018

AL

CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE

- elaborat in conformitate cu Regulamentul ASF nr. 5/ 2018-

Sediul social: Cluj Napoca, P-ta 1 Mai, nr.1-2,

Numar de telefon/ fax: 0264/425861; 0264/425053

Numar si data inregistrarii la ORC J12/15/1991

Cod de indentificare Fiscala: 199117

Atribut fiscal: RO

Valoarea capital social: 6.231.454 lei

Numar de actiuni : 6.231.454

Actiunile Societatii de Constructii Napoca S.A. se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti

Valorea nominala a actiunilor: 1.00 lei/actiune

1. Introducere

1. Stadiul realizarii strategiilor de dezvoltare

2. Analiza activitatii societatii comerciale

3. Piata valorilor mobiliare emise de societatea comerciala

4. Conducerea societatii comerciale

5. Situatia financiar- contabila

6. Semnaturi

Societatea a fost constituita in anul 1991 in baza Legii nr.15/1990 si a Deciziei Prefecturii Cluj nr.566/ decembrie 1990 prin divizarea Trustului de Constructii Cluj.

La ora actuala, societatea este privatizata integral , avand capital social romanesc 100%.

Societatea functioneaza in conformitate cu legislatia din Romania si statutul societatii. Obiectul principal de activitate al societatii este conform Cod CAEN 4120 – lucrari de constructii cladiri rezidentiale si nerezidentiale. Societatea mai produce betoane, mortare, agregate sortate, diverse confectii metalice, confectii de lemn, confectii de aluminiu destinate in cea mai mare parte activitatii de constructii. De asemenea, asigura servicii de transport si prestatii cu utilaje pentru activitatea de baza si intr-o pondere mica pentru terti.

In anul 2018, societatea a desfasurat activitate doar pe piata interna.

La 30 iunie 2018 capitalul social al societatii este de 6.231.454 lei, corespunzator unui numar de 6.231.454 actiuni, cu o valoare nominala de 1.00 leu/actiune.

Structura actionariatului este urmatoarea:

capital social detinut de societati cu capital privat 5.258.111 lei, actiuni, reprezentand 84,38%;

- capital social detinut de persoane fizice 973.343 lei, reprezentand 15,62 %.

Consiliul de Administratie este format din trei membri si condus de un presedinte, aceasta functie fiind detinuta de catre dna Cachita Floarea Doina.

In momentul prezentarii raportului C.A este constituit din :

u Cachita Floarea Doina- presedinte C.A.

u Alexandescu Ioana -membra C.A.

u Bene Alexandra -membra C.A.

In semestrul I 2018 societatea si-a propus executarea de lucrari pe profilul societatii respectiv: constructii civile, reparatii piste, statii de epurare, alimentari cu apa, drumuri si poduri, folosind dotarea societatii si personal calificat.

In baza contractelor incheiate, societatea a executat lucrari de constructii pentru clienti finantati de la buget si clienti privati.

Principalele obiective de constructii aflate in derulare la sfarsitul anului 2017 sunt prezentate mai jos:

Ø Platforma de incarcare – descarcare materiale periculoase – in cazarma 546 OTOPENI;

Ø Infrastructura Baza Aeriana – Zona Operationala in Cazarma 727 Fetesti, contract incheiat cu Ministerul Apararii Nationale;

Ø Construire platforma de stationare aeronave si suprafete de handling aferente- etapa I AEROPORTUL INTERNATIONAL AVRAM IANCU Cluj R.A.;

Ø Lucrari modernizare Terminal plecari – Zona Regrupare AEROPORTUL INTERNATIONAL AVRAM IANCU Cluj R.A.;

Ø Trotuare in localitatea Floresti, str. Avram Iancu, com. Floresti, jud. Cluj si

Ø Trotuare in loc. Luna de Sus pe drumul judetean, partea dreapta cu directia Vlaha , com. Floresti, jud. Cluj:

Ø Demolare , extindere , etajare cladire pentru birouri la Compania de Apa Somes S.A.;

Ø Lucrari de interventie de prima necesitate prin consolidarea/repararea elementelor structural/nestructurale ale constructiei existente- cu privire la fatadele cladirii aferente imobil Hotel New York situat in Cluj-Napoca, contract incheiat cu NAPOCAMIN SRL;

Ø Intretinere curenta drumuri si lucrari de intretinere periodica drumuri pe DJ103G: – Tureni, DJ107R Baisoara- Muntele Baisorii, DJ103G – DN1-Ceanu Mic – Aiton, DJ103G- Aiton – Gheorghieni – Borhanci, DJ103G-DN75- Cheia – Cheile Turzii, DJ150- Viisoara – Frata – Criseni – Mociu, DJ103T – Feleac – Releu Feleac.

In exercitiul financiar al semestrului I 2018, societatea si-a desfasurat activitatea cu un numar mediu de 176 de salariati , cifra de afaceri realizata fiind de 18.275.039 lei din care 68 % din lucrari de constructii montaj, 32 % din vanzari de betoane, marfuri si prestatii diverse.

1.1. Activitatea desfasurata sau care urmeaza a se desfasura de catre societatea comerciala

a) Societatea de Constructii Napoca S.A. desfasoara urmatoarele activitati principale: lucrari de constructii, inclusiv lucrari de arta, produce betoane, mortare, agregate sortate, diverse confectii metalice din lemn si aluminiu. De asemenea, asigura servicii de transport si prestatii cu utilaje pentru activitatea de baza si intr-o pondere mica, pentru terti.

b) Data infiintarii societatii comerciale

Societatea a fost constituita in anul 1991 in baza Legii 1/1990 si a Deciziei Prefecturii Cluj nr.566/decembrie 1990 prin divizarea Trustului de Constructii Cluj.

c) Fuziuni sau reorganizari semnificative ale societatii comerciale, filialelor sale sau a societatilor controlate, realizate in timpul exercitiului financiar

In cursul exercitiului financiar 2018, nu au existat fuziuni sau reorganizari semnificative ale societatii comerciale.

d) Achizitii sau instrainari de active: in cursul perioadei de raportare a fost perfectat Contractul de vanzare – cumparare prin care s-a achizitionat teren si imobil in curs de construire, situat in Cluj-Napoca, str. Taietura Turcului, tranzactie care a fost achitata integral. Deasemenea a fost finalizata vanzarea de teren in suprafata de 42.497 mp, situat in Cluj- Napoca, str. Fabricii de Zahar, pentru care s-a incasat pretul integral.

A fost finalizata demolarea constructiilor aflate pe terenul instrainat din str. Fabricii de Zahar, Cluj – Napoca.

1.1.1.Elemente de evaluare generala

a) Unitatea a inregistrat la sfarsitul semestrului I 2018 un profit brut in valoare de 1.384.419 lei, pentru care s-a calculat impozit pe profit in suma de 367.532 lei, comparativ cu aceasi perioada a anului trecut, cand profitul brut a fost de 187.391 lei;

b) Cifra de afaceri este in valoare de 18.275.039 lei, mai mica fata de anul anterior cu 8.564.880 lei;

c) Societatea nu desfasoara activitatea de export;

d) Cheltuielile totale aferente semestrului I 2018 sunt in valoare de 47.960.795 lei,

e) Lichiditate:

La 30 iunie 2018 casa si conturile curente la banci erau in valoare de 3.590.129 lei.

Ø Lichiditatea generala:

Lichiditatea generala la 30.06.2018 = Active circulante/Datorii pe termen scurt = 0,79

Ø Lichiditatea imediata:

Lichiditatea imediata la 30.06.2018 = Lichiditati/Datorii pe termen scurt = 0.07

In acest an are loc o scadere sensibila a indicatorilor prezentati mai sus, pe seama reducerii datoriilor pe termen scurt, dar in procente rezonabile fata de perioada anterioara.

S-a urmarit, de asemenea, ca aprovizionarile sa fie facute strict la comanda si cat mai putin pe stoc .

1.1.2. Evaluarea nivelului tehnic al societatii comerciale

a) Principalele piete de desfacere a produselor/ serviciilor, precum si metoda de distributie:

Produse/servicii

Piese de desfacere

Metode de distributie

Lucrari de constructii montaj

Intern

Licitatie, negociere, la cerere

Vanzari de betoane si mortare

Intern

Comanda

Prestatii utilaje

Intern

Comanda, la cerere

Vanzari marfuri

Intern

Comanda, la cerere

b) Ponderea fiecarei categorii de produse sau servicii in veniturile si in totalul cifrei de afaceri ale societatii comerciale pentru ultimii 3 ani.

Produse/servicii

2016

2017

2018

Cifra de

afaceri

Venituri

Cifra de afaceri

Venituri

Cifra de afaceri

Venituri

Lucrari de constructii montaj

77,81

78.76

77

82

76

79.65

Vanzari de betoane si mortare

3,52

3,56

3,46

3,46

3,85

3,58

Prestatii utilaje

3,49

3,53

3

3

3,6

3.23

Vanzari marfuri

9,97

10,09

16,54

16,4

16,55

13.54

Societatea are in vedere pentru exercitiul financiar urmator crearea sau oferirea de noi produse sau servicii.

1.1.3. Evaluarea activitatii de aprovizionare tehnico- materiala

a) Principaluii furnizori ai societatii comerciale sunt:

___________________________________________________

Tara de origine Furnizorul Articolul

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Romania XANNAT MINERALS S.R.L. sorturi, agregate

Romania NAPOCAMIN S.R.L sorturi, agregate

Romania DORIANI OIL S.R.L. motorina

Romania BEDELCO EAST EUROPE S.R.L. anvelope

Romania M INSTALL S.R.L. instalatii sanitare

Romania EVOTERM S.R.L. tamplarie

b) Nu exista o dependenta semnificativa a societatii comerciale fata de un singur furnizor, a carui pierdere ar avea impact negativ asupra veniturilor societatii.

Dimensiunea stocurilor de materii prime si materiale:

Stocuri materii prime si materiale

Valoric

-lei-

Materii prime si materiale

1.382.033

Semifabricate , productie in curs de executie

2.523.611

Produse finite si marfuri

107.357

Obiecte de inventar

Materii si material aflate la terti

Avansuri pentru materiale

1.227.659

1.1.4. Evaluarea activitatii de vanzare

Pe piata interna, volumul vanzarilor la 30 iunie 2018 este in suma de 44.994.972 lei, din care:

- 12.345.277 lei venituri din productia vanduta;

- 5.929.762 lei venituri din vanzarea marfurilor;

- 26.719.933 lei venituri din vanzari active, respectiv teren.

Pe piata externa, societatea nu are vanzari. Societatea participa permanent la licitatii de achizitii publice de lucrari, urmarind incheierea de noi contracte de lucrari , in functie de capacitatea existenta.

In ceea ce priveste situatia concurentiala, societatea activeaza pe o piata concurentiala avand in vedere ca nu este singura societate de constructii. Principalii concurenti ai societatii sunt: PORR CONSTRUCT S.R.L., MAX BOEGL ROMANIA S.R.L., TEHNIC ASIST S.R.L., DIFERIT S.R.L., VIAROM CONSTRUCT, ANTREPRIZA DE REPARATII SI LUCRARI CLUJ S.A., CONSTRUCT PEROM, FLOREA GRUP S.R.L.

1.1.5. Evaluarea aspectelor legate de angajatii societatii comerciale

a) Numarul mediu de salariati la 30 iunie 2018 a fost de 176 , in cursul anului existind mai multe angajari si plecari de personal.

Nivelul de pregatire al angajatilor este corespunzator postului ocupat.

a) Angajatii societatii nu sunt constituiti in sindicat.

Raporturile dintre manager si angajati sunt de colaborare, indrumare si control.

Nu exista elemente conflictuale intre manager si angajati.

1.1.6. Activitatea de baza a emitentului nu afecteaza mediul inconjurator peste normele legale.

Nu exista litigii si nici nu se preconizeaza litigii cu privire la incalcarea legislatiei privind protectia mediului inconjurator.

1.1.7. Evaluarea societatii de cercetare si dezvoltare

Societatea nu desfasoara activitate de cercetare- dezvoltare.

Nu s-au alocat fonduri pentru cercetare- dezvoltare in cursul anului 2018

1.1.8. Evaluarea activitatii societatii comerciale privind managementul riscului

Risc de pret: Societatea comerciala practica preturi in functie de evolutia de pe piata a constructiilor, uneori chiar sub costuri , silita fiind de imprejurari.

Risc de credit : Societatea nu are angajate credite bancare.

Risc de cash-flow : : Exista perioade in care intrarile de numerar sunt sub nivelul necesarului de iesiri.Societatea utilizeaza in principal modalitatea de plata prin BO, in perioada de raportare decontandu-se un numar de 97 BO in valoare de 6.377.100 lei. Mentionam faptul ca ultimul incident la plata a fost inregistrat in luna octombrie 2016.

Obligatiile fata de BS si BASS sunt achitate, cu mici exceptii, la termenele scadente, obligatiile in sold la sfarsitul perioadei de raportare constituie obligatii aferente lunii iunie 2018 si rate esalonare conform decizie ANAF nr. 4155/21.11.2017.

b) Descrierea politicilor si a obiectivelor societatii comerciale privind managementul riscului:

Societatea urmareste permanent cererea pe piata interna a lucrarilor de constructii, participa la licitatii in vederea contractarii de lucrari noi, incasarea de la clienti si plata obligatiilor prin plati, compensari, cesiuni de crente etc.

Exista o preocupare permanenta pentru perfectionarea personalului, retehnologizarea societatii in vederea utilizarii de tehnologii moderne de lucru.

1.1.9. Elemente de perspectiva privind activitatea societatii comerciale

a) La nivelul anului 2018, societatea nu a efectuat cheltuieli de capital semnificative .

a) In anul 2018 veniturile din activitatea de baza au cunoscut o crestere semnificativa in comparatie cu anul 2017; in anul 2018 au cresut si alte venituri din exploatare .

2.1. Amplasarea si caracteristicile principalelor capacitati de productie in proprietatea societatii comerciale:

Capacitati de productie

Caracteristici

Amplasare

Baza de productie compusa din statie de sortare agregate, de betoane, atelier de prefabricate, confectii lemn, parc auto si de utilaje.

Functionale

Cluj Napoca

Str. Fabricii de Zahar nr.163

2.2. Nu exista si nu se preconizeaza probleme legate de dreptul de proprietate asupra activelor corporale ale societatii comerciale.

3.1. Valorile mobiliare emise de societatea comerciala se tranzactioneaza pe Bursa de Valori

Bucuresti, incepand cu 27.04.2016 pe piata reglementata a B.V.B.

Capitalul social subscris si varsat la 30.06.2018 este de 6.231.454 lei, aferent 6.231.454 actiuni nominative a 1 lei valoarea nominala/ actiune. Actiunile S.C. de Constructii Napoca S.A.

3.2. Societatea nu a distribuit dividende pe parcursul ultimilor 3 ani.

3.3. Societatea nu a desfasurat nici o activitatea de achizitionare a propiriilor actiuni.

3.4. Societatea nu are filiale.

3.5. Societatea nu a emis obligatiuni sau alte titluri de creanta.

4.1. a) Conducerea administrativa a societatii comerciale este asigurata de Consiliul de Administratie format din urmatorii membrii:

u Cachita Floarea Doina- presedinte al C.A.;

u Alexandrescu Ioana - membru al C.A;

u Bene Alexandra - membru al C.A.


b) Nu exista niciun fel de acord, intelegere sau legatura de familie intre membrii Consiliului de Administratie si o alta persoana, datorita careia acestia au fost numiti ca membrii in Consiliul de Administratie.

c) Membrii Consiliului de Administratie nu detin actiuni la societate.

Persoanele afiliate societatii:

o IT Transilvania Invest S.A. Cluj Napoca -

o ARD Invest S.A. Cluj Napoca –

o NAPOCAMIN S.R.L.

a) Membrii Consiliului de Administratie nu au fost implicati in ultimii 5 ani in nici un litigiu si nici o procedura administrativa.

4.2. Conducerea executiva a societatii este asigurata de:

Director general – Canta Dorel Daniel

Director general adjunct- Bene Alexandra

Director economic – Maier Marioara

Membrii conducerii executive nu au fost implicati in ultimii 5 ani in niciun litigiu si nici o procedura administrativa.

INDICATORI ECONOMICI

Ø Solvabilitatea patrimoniala

Solvabilitatea patrimoniala 2018 = Capitaluri proprii/ Total activ x 100 = 44 %

Solvabilitatea patrimoniala 2017 = Capitaluri proprii/ Total activ x 100 = 43.43 %

Solvabilitatea patrimoniala reprezinta capacitatea societatii de a-si plati datoriile ajunse la scadenta. Valoarea acestui indicator este considerata optima, cand rezultatul obtinut depaseste 30%, indicand ponderea surselor proprii in totalul pasivului.

Ø Gradul de indatorare

Gradul de indatorare 2018 = Datorii totale/ Total activ x 100 = 50 %

Gradul de indatorare 2017 = Datorii totale/ Total activ x 100 = 54 %

Acest indicator evidentiaza limita pana la care societatea isi finanteaza activitatea din alte surse decat cele proprii( credite, datorii la stat si furnizori). In conditii normale de activitate, gradul de indatorare trebuie sa se situeze in jur de 50%. O limita sub 30% indica o rezerva in apelarea la credite si imprumuturi, iar peste 80% ,o dependenta de credite, ceea ce reprezinta o situatie alarmanta pentru societate.

Presedintele Consiliului de Administratie

ec. CACHITA Floarea Doina

Societatea Comerciala de Constructii Napoca S.A.

Sediul: Cluj Napoca, Piata 1 Mai , nr. 1-2, Jud. CLuj

Cod de inregistrare fiscal: RO199117

Nr. Inreg. Registrul Comertului : J12/15/1991

Situatii Financiare Individuale

La data de 30 IUNIE 2018

Intocmite in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara adoptate de Uniunea Europeana, prin retratarea Situatiilor Financiare individuale intocmite in conformitate cu Reglementarile contabile, aprobate prin. OMFP no. 2844/2016 and OMFP no. 2531/2018,, cu modificarile si completarile ulterioare, al caror exercitiu financiar corespunde cu anul calendaristic

SITUATIA POZITIEI FINANCIARE la 30 iunie 2018

In lei

01 ianuarie 2018

30 iunie 2018

Imobilizari necorporale

-

Imobilizari corporale

38.642.454

51.724.786

Imobilizari financiare

5.483.241

3.255.190

Alte active imobilizate

23.357.337

6.111.278

Active privind impozitul amanat

-

-

A. Total active imobilizate

67.483.032

61.091.254

Creante comerciale

19.107.217

24.919.702

Cheltuieli in avans

38.084

86.165

Casa, conturi la banci si alte valori

11.621.347

3.846.829

Alte active curente, inclusiv stocuri

10.146.092

11.227.734

B. Total active curente

40.912.740

40.080.430

I. TOTAL ACTIVE ( A + B )

108.395.772

101.171.684

Capital social

6.231.454

6.231.454

Prime de capital

-

-

Rezerve

19.012.974

16.619.825

Rezultatul reportat

17.349.947

20.320.401

Rezultatul curent

1.621.101

1.016.887

C. Total capitaluri proprii

44.215.476

44.188.567

Avansuri facturate clientilor

20.378.814

11.550.824

Datorii comerciale

25.816.386

32.866.769

Datorii catre institutii de credit

9.835.557

0

Provizioane

3.135.381

6.158.653

Alte datorii

5.014.158

6.406.871

D. Total datorii

64.180.296

56.983.117

II. TOTAL CAPITALURI PROPRII SI DATORII ( C + D )

108.395.772

101.171.684


SOCIETATEA DE CONSTRUCTII NAPOCA S.A.

PIATA 1 MAI NR.1-2, CLUJ-NAPOCA, 400058 ROMANIA

TEL: 0264 – 425.861; FAX: 0264 – 425.053

Cod de Inregistrare Fiscala - RO 199117 Reg. Com. - J/12/15/1991

SITUATIA REZULTATULUI GLOBAL la 30 iunie 2018

In lei

30 iunie 2017

30 iunie 2018

Venituri din lucrari executate si servicii prestate

19.542.182

12.116.176

Venituri din vanzarea marfurilor

4.936.948

5.929.762

Alte venituri din exploatare

97.421

26.719.933

Venituri operationale

24.576.551

44.765.871

Cheltuieli cu materiale si consumabile

12.065.122

9.367.248

Cheltuieli cu energia si apa

97.871

191.901

Cheltuieli cu marfurile

4.842.091

5.720.560

Cheltuieli cu personalul

4.295.018

4.254.068

Cheletuieli privind prestatiile externe

2.541.039

12.795.988

Cheltuieli cu alte impozite si taxe

164.287

433.935

Cheltuieli cu amortizarea activelor necorporale si corporale

553.819

301.262

Alte cheltuieli de exploatare

181.986

12.145.669

Ajustari privind provizioanele

0

3.023.272

Cheltuieli operationale

27.741.233

48.233.936

Rezultatul activitatilor de exploatare

-164.682

-3.468.065

Venituri financiare

592.188

5.008.619

Cheltuieli financiare

240.115

156.135

Venituri financiare nete

352.073

4.852.484

Profit inainte de impozitare

187.391

1.384.419

Cheltuiala cu impozitul pe profit

31.464

367.532

Impozit pe profit amanat

-

-

Profitul net al perioadei

155.927

1.016.887

Alte elemente ale rezultatului global

-

Alte elemente ale rezultatului global aferent perioadei, dupa impozitare

-

-

Total rezultat global aferent perioadei

155.927

1.016.887

Societatea Comerciala de Constructii Napoca S.A.

Sediul: Cluj Napoca, Piata 1 Mai , nr. 1-2, Jud. CLuj

Cod de inregistrare fiscal: RO199117

Nr. Inreg. Registrul Comertului : J12/15/1991

SITUATIA MODIFICARILOR CAPITALURILOR PROPRII

la 30 iunie 2018

Capital social

Valoare nominala

Rezerve

Rezerve din reevaluare

Rezultatul reportat

Rezultatul global

al perioadei

Repartizarea profitului

Total capitaluri proprii

Sold la

1 ianuarie 2018

6.231.454

1.377.924

17.635.050

17.349.947

1.621.101

44.215.476

Cresteri

-

2.970.454

Reduceri

-

2.393.149

604.214

26.909

Sold 30 iunie 2018

6.231.454

1.377.924

15.241.901

20.320.401

1.016.887

0

44.188.567

Director General – Canta Danut Dorel

Director Economic – Maier Marioara

NOTE EXPLICATIVE LA SITUATIILE FINANCIARE

1. Entitatea care raporteaza

Situatiile financiare pentru exercitiul financiar care se incheie la 30 iunie 2018 apartin Sociatatii de Constructii Napoca SA , este o societate comerciala cu sediul in Romania. Adresa si sediul social este in Municipiul Cluj NApoca, P-ta 1 Mai, nr. 1-2, judetul Cluj. Societatea a fost infiintata in Romania in anul 1991 iar numarul de inmatriculare la Oficiul Registrului este J12/15/1991.

La 30 iunie 2018, structura actionariatului al societatii era urmatoarea:

Nr. crt

Denumire

%

a)

IT Transilvania Invest SA Cluj Napoca

67.384%

b)

ARD Invest SRL Cluj Napoca

9.826%

c)

Alte personae juridice si fizice

22,79%

TOTAL

100%

Societatea –mama este IT Transilvania Invest SA Cluj Napoca cu care nu au existata tranzactii comerciale sau financiare in decursul perioadei. Nu au fost intocmite situatii financiare consolidate de societatea mama. Tranzactiile cu partile afiliate sunt prezentate la Nota parti afiliate.

Evidenta actiunilor si actionarilor este tinuta in conditiile legii de catre S.C. Depozitarul Central S.A. Bucuresti.

2. Bazele intocmirii

a) Declaratia de conformitate

Situatiile financiare individuale se intocmesc de catre Societate in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara ("IFRS") , obtinute prin retratarea informatiilor financiare prezentate in situatiile financiare anuale intocmite 30 iunie 2018 potrivit Rglementarilor contabile, aprobate prin OMFP NR. 1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare

Incepand cu exercitiul financial' al anului 2012, societatile comerciale ale carer valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe 0 piata reglementata au obligatia de a aplica IFRS la intocmirea situatiilor financiare anuale individuale.

b) Prezentarea situatiilor financiare

Situatiile financiare individuale sunt prezentate in conformitate cu cerintele lAS 1 Prezentarea situatiilor financiare. Societatea a adoptat 0 prezentare bazata pe lichiditate in cadrul situatiei pozitiei financiare si 0 prezentare a veniturilor si cheltuielilor in functie de natura lor in cadrul situatiei rezultatului global, considerand ca aceste metode de prezentare ofera informatii care sunt credibile si mai relevante decat cele care ar fi fost prezentate in baza altor metode permise de lAS 1.

c) Moneda functional si de prezentare

Conducerea Societatii considera ca moneda functionala, asa cum este aceasta definita de lAS 21

Efectele variatiei cursului de schimb valutar, este leul romanesc (lei). Situatiile financiare individuale sunt prezentate in lei, rotunjite la eel mai apropiat leu, moneda pe care conducerea Societatii a ales-o ca moneda de prezentare.

d) Bazele evaluarii

Situatiile financiare individuale au fost intocmite pe baza costului istoric cu exceptia terenurilor si cladirilor care sunt evaluate utilizand modelul costului presupus.

Politicile contabile definite mai jos au fost aplicate consecvent pentru toate perioadele prezentate in aceste situatii financiare.

Aceste situatii financiare au fost intocmite pe baza principiului continuitatii activitatii.

e) Utilizarea estimarilor si judecatilor

Pregatirea situatiilor financiare individuale in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara ("IFRS") presupune utilizarea din partea conducerii a unor estimari, judecati si ipoteze ce afecteaza aplicarea politicilor contabile precum si valoarea raportata a activelor, datoriilor, veniturilor si cheltuielilor. Judecatile si ipotezele asociate acestor estimari sunt bazate pe experienta istorica precum si pe alii factori considerati rezonabili in contextul acestor estimari, Rezultatele acestor estimari formeaza baza judecatilor referitoare la valorile contabile ale activelor si datoriilor care nu pot fi obtinute din alte surse de informatii. Rezultatele obtinute pot fi diferite de valorile estimarilor.

Judecatile si ipotezele ce stau la baza lor sunt revizuite periodic de catre Societate. Revizuirile estimarilor contabile sunt recunoscute in perioada in care estimarile sunt revizuite, daca revizuirile afecteaza doar acea perioada, sau in perioada in care estimarile sunt revizuite si perioadele viitoare daca revizuirile afecteaza atat perioada curenta cat si perioadele viitoare.

Pregatirea situatiilor financiare individuale in conformitate cu IFRS presupune utilizarea de catre conducere a unor rationamente profesionale, estimari si ipoteze care afecteaza aplicarea politicilor contabile si valoarea raportata a activelor, datoriilor, veniturilor si cheltuielilor. Rezultatele efective pot diferi de valorile estimate.

Estimarile si ipotezele care stau la baza acestora sunt revizuite periodic. Revizuirile estimarilor contabile sunt recunoscute in perioada in care estimarea a fost revizuita si in perioadele viitoare afectate.

3. Politici contabile semnificative

Politicile contabile au fost aplicate in mod consecvent asupra tuturor perioadelor prezentate in situatiile financiare individuale intocmite de Societate.

Situatiile financiare individuale sunt intocmite pe baza ipotezei ca Societatea isi va continua activitatea in viitorul previzibil. Pentru evaluarea aplicabilitatii acestei ipoteze, conducerea analizeaza previziunile referitoare la intrarile viitoare de numerar.

4. Estimari

Societatea recunoaste initial activele financiare (creditele, creantele si depozitele) la data la care au fost initiate. Toate celelalte active financiare sunt recunoscute initial la data tranzactionarii cand Societatea devine parte a conditiilor contractuale ale instrumentului.

Societatea derecunoaste un activ financiar atunci cand expira drepturile contractuale asupra fluxurilor de numerar generate de activ sau cand sunt transferate drepturile de a incasa fluxurile de numerar contractuale ale activului financiar printr-o tranzactie prin care riscurile si beneficiile dreptului de proprietate asupra activului financiar sunt transferate in mod semnificativ. Orice interes in activul financiar transferat care este creat sau pastrat de catre Societate este recunoscut separat ca un activ sau 0 datorie.

5. Managementul riscului financiar si instrumente financiare

Active1e si datoriile financiare sunt compensate iar in situatia pozitiei financiare este prezentata valoarea neta numai atunci cand Societatea are dreptul legal de a compensa valorile si intentioneaza fie sa le deconteze in baza neta, fie sa realizeze activul si sa stinga obligatia simuitan.

Societatea detine urmatoarele active financiare nederivate: numerar si echivalente de numerar, creante si investitii detinute pana la scadenta.

Creante

Creantele sunt active financiare cu plati fixe sau determinabile care nu sunt cotate pe 0 piata activa, Asemenea active sunt recunoscute initial la valoarea justa plus orice costuri de tranzactionare direct atribuibile. Ulterior recunoasterii initiale, creantele sunt evaluate la cost amortizat utilizand metoda dobanzii efective minus valoarea pierderilor din depreciere. Creantele cuprind creante comerciale si alte creante,

Numerar si echivalente de numerar

Numerarul si echivalentele de numerar cuprind solduri de numerar, conturi curente si depozite rambursabile cu scadente de pana la trei luni de la data achizitiei, si care sunt supuse unui rise nesemnificativ de schimbare a valorii juste a acestora si care sunt utilizate de catre Societate in gestionarea angajamentelor sale pe termen scurt.

Investitii detinute pana la scadenta

Investitiile detinute pana la scadenta sunt active financiare nederivate cu plati fixe sau determinabile, si scadenta fixa, pe care entitatea are intentia ferma si capacitatea de a le pastra pana la scadenta. Investitiile detinute pana la scadenta sunt recunoscute initial la valoarea justa plus orice costuri de tranzactionare direct atribuibile.

Ulterior recunoasterii initiale, acestea sunt evaluate la cost minus orice pierderi din depreciere.

Datorii financiare nederivate

Societatea recunoaste initial datoriile financiare nederivate la data tranzactionarii, atunci cand Societatea devine parte a conditiilor contractu ale ale instrumentului. Acestea sunt recunoscute initial la valoarea justa plus orice costuri de tranzactionare direct atribuibile. Ulterior recunoasterii initiale, aceste datorii financiare sunt evaluate la cost amortizat utilizand metoda dobanzii efective.

Societatea derecunoaste 0 datorie financiara atunci cand obligatiile contractu ale sunt achitate sau sunt anulate sau expira,

Societatea detine urmatoarele datorii financiare nederivate: imprumuturi, contracte de leasing financiar, garantii retinute subcontractorilor, datorii comerciale si alte datorii.

Capital social – Actiuni ordinare

Actiunile ordinare sunt clasificate ca parte a capitalurilor proprii. Costurile suplimentare direct atribuibile emisiunii actiunilor ordinare si optiunilor pe actiuni sunt recunoscute ca 0 reducere a capitalurilor proprii la valoarea neta de efectele fiscale.

a) Imobilizari corporale

Recunoastere si evaluare

Imobilizarile corporale recunoscute ca active sunt evaluate initial la cost de catre Societate. Costul unui element de imobilizari corporale este format din pretul de cumparare, inclusiv taxele nerecuperabile, dupa deducerea oricaror reduceri de pret de natura comerciala si oricaror costuri care pot fi atribuite direct aducerii activului la locatia si in conditia necesare pentru ca acesta sa poata fi utilizat in scopul dorit de conducere, cum ar fi: cheltuielile cu angajatii ;care rezulta direct din constructia sau achizitionarea activului, costurile de amenajare a amplasamentului, costurile initiale de livrare si manipulare, costurile de instal are si asamblare, onorariile profesionale.

Costul unui element de imobilizari corporale construit de entitate include:

costul materialelor si cheltuielilor directe cu personalul;

alte costuri direct atribuibile aducerii activelor la stadiul necesar utilizarii prestabilite;

Reclasificare ca investitie imobiliara

Atunci cand utilizarea unei proprietati se modifica din proprietate imobiliara utilizata de posesor in investitie imobiliara, proprietatea este recunoscuta la valoarea contabila a proprietatii imobiliare transferate si nu modifica nici costul respectivei proprietati in scopul evaluarii sau al prezentarii informatiilor. Societatea a reclasificat la data trecerii la IFRS 0 serie de terenuri, cladiri si investitii in curs de executie de la proprietate imobiliara la investitii imobiliare dupa 0 analiza a acestora in conformitate cu IAS 40 Investitii imobiliare.

Cheltuieli ulterioare

Cheltuielile ulterioare sunt capitalizate numai atunci cand acestea cresc valoarea beneficiilor economice viitoare incorporate in activul caruia Ii sunt destinate. Cheltuielile cu reparatiile si intretinerea sunt recunoscute in profit sau pierdere pe masura ce sunt suportate.

Amortizare

Elementele de imobilizari corporale sunt amortizate de la data la care sunt disponibile pentru utilizare sau sunt in stare de function are iar, pentru activele construite de entitate, de la data la care activul este finalizat si pregatit pentru utilizare.

Amortizarea este calculata folosindu-se metoda liniara de-a lungul duratei utile de viata estimata a activelor, dupa cum urmeaza:

Constructii 8-60 ani

Echipamente 2-15 ani

Mijloace de transport 2-15 ani

Mobilier si alte imobilizari corporale 4-15 ani

Terenurile nu sunt supuse amortizarii ci doar amenajarile de terenuri pe 0 durata utila de viata de 24 ani.

Amortizarea este in general recunoscuta in profit sau pierdere, cu exceptia cazului in care suma este inclusa in valoarea contabila a altui activo

Activele in leasing sunt amortizate pe perioada cea mai scurta dintre durata contractului de leasing si durata de viata utila cu exceptia cazului in care se estimeaza cu un grad rezonabil de certitudine ca Societatea va obtine dreptul de proprietate la sfarsitul contractu lui de leasing.

Metodele de amortizare, duratele utile de viata estimate precum si valorile reziduale sunt revizuite de catre conducerea Societatii la fiecare data de raportare si ajustate, daca este cazul.

Vanzare/ casarea imobilizarilor corporale

Imobilizarile corporale care sunt casate sau vandute sunt eliminate din bilan] impreuna cu amortizarea cumulata corespunzatoare. Orice profit sau pierdere rezultate dintr-o asemenea operatiune sunt incluse in profitul sau pierderea current(a).

Imobilizari necorporale

Recunoastere si evaluare

Imobilizarile necorporale achizitionate de catre Societate si care au durate de viata utila determinate sunt evaluate la cost minus amortizarea cumulata si pierderile din depreciere cumulate.

Cercetare si dezvoltare

Cheltuieli cu activitatile de cercetare, realizate in scopul castigarii unor cunostinte sau interpretari stiintifice ori tehnice noi, sunt recunoscute in profit sau pierdere in momentul in care sunt suportate.

Activitatile de dezvoltare implica un plan sau proiect ce vizeaza produse sau procese noi sau imbunatatite substantial. Costurile de dezvoltare sunt capitalizate numai daca acestea pot fi evaluate credibil, produsul sau procesul este fezabil din punct de vedere tehnic si comercial, beneficiile economice viitoare sunt probabile iar Societatea intentioneaza si are suficiente resurse sa finalizeze dezvoltarea si sa utilizeze sau sa vanda activul. Cheltuielile capitalizate includ costul materialelor, costurile directe cu personalul si costurile administrative care sunt direct atribuibile pregatirii activului pentru utilizarea prestabilita si costurile indatorarii capitalizate. Alte costuri de dezvoltare sunt recunoscute in profit sau pierdere in momentul in care sunt suportate.

Cheltuieli ulterioare

Cheltuielile ulterioare sunt capitalizate numai atunci cand acestea cresc valoarea beneficiilor economice viitoare incorporate in activul caruia ii sunt destinate. Toate celelalte cheltuieli, inclusiv cheltuielile pentru fondul comercial si marcile generate intern, sunt recunoscute in profit sau pierdere in momentul in care sunt suportate.

Amortizare

Amortizarea este calculata pentru costul activului minus valoarea reziduala,

Amortizarea este recunoscuta in profit sau pierdere utilizand metoda liniara pentru durata de viata utila estimata pentru imobilizarile necorporaIe, altele decat fondul comercial, de la data la care sunt disponibile pentru utilizare. Duratele de viata utila estimate pentru perioada curenta si pentru perioadele comparative sunt urmatoarele:

software 1-3 ani

Metodele de amortizare, duratele de viata utila si valorile reziduale sunt revizuite la sfarsitul fiecarui an financiar si sunt ajustate daca este cazul.

Investitii imobiliare Investitiile imobiliare sunt proprietati detinute fie pentru a fi inchiriate, fie pentru cresterea valorii capitalului sau pentru ambele, dar nu pentru vanzarea in cursul activitatii obisnuite, utilizarea in productie sau fumizarea de bunuri sau servicii sau pentru scopuri administrative.

Investitiile imobiliare sunt initial evaluate la cost si ulterior evaluate la cost minus amortizarea cumulata si pierderile din depreciere cumulate.

Costul include cheltuieli care pot fi atribuite direct achizitiei investitiilor imobiliare. Costul investitiilor imobiliare realizate in regie proprie include costul materialelor si forta de munca directs, plus alte costuri direct atribuibile aducerii investitiilor imobiliare la 0 stare de functionare destinata utilizarii precum si costurile Indatorarii capitalizate.

Societatea evalueaza investitiile imobiliare aflate in sold la data tranzitiei la IFRS la costul presupus care reprezinta valoarea justa la data ultimei reevaluari (31 decembrie 2008) efectuata anterior datei tranzitiei minus orice amortizare acumulata ulterior si orice pierderi acumulate din depreciere pana la 31 decembrie 2010.

Orice castig sau pierdere din cedarea unei investitii imobiliare (calculat ca diferenta intre incasarile nete din cedare si valoarea contabila a elementului) se recunoaste in profit sau pierdere.

b) Stocuri

Recunoastere si evaluare

Stocurile sunt evaluate la minimul dintre cost si valoarea realizabila neta,

Costul stocurilor se bazeaza pe principiul primul intrat primul iesit (FIFO) si include cheltuielile efectuate pentru achizitia stocurilor, costurile de productie sau de prelucrare si alte costuri suportate pentru a aduce stocurile in forma si in locatia prezenta,

Stocurile utilizate in activitatea de vanzare cu amanuntul sunt evaluate la pretul de vanzare,

Societatea detine in stocuri apartamente care sunt destinate vanzarii si care au fost construite in regie proprie. Costurile ocazionate de construirea acestor apartamente cuprind:

o pretul de cumparare;

o taxe1e vamale de import si alte taxe (cu exceptia celor care sunt recuperate ulterior de la autoritatile fiscale);

o costurile de transport;

o costurile de manipulare;

o alte costuri care pot fi atribuite direct achizitiei de produse finite, materiale si servicii;

o costurile direct legate de unitatile produse (e.g. manop era directa);

o alocarea sistematica a regiei fixe de productie (e.g. amortizarea, intretinerea sectiilor si utilaje1or, costurile cu conducerea si administrarea sectiei, etc.);

o alocarea sistematica a regiei variabile de productie, (e.g. materiale indirecte, forta de munca indirecta, etc. care variaza proportional cu volumul productiei);

o regii generale, altele decat cele legate de productie;

o costurile indatorarii,

Valoarea realizabila neta este pretul de vanzare estimat pe parcursul desfasurarii normale a activitatii minus costurile estimate pentru finalizare si costurile necesare efectuarii vanzarii,

Reclasificare cu investitie imobiliara.

Atunci cand utilizarea unui element se modifica din categoria stocurilor in cea a investitiilor imobiliare, aceastea sunt recunoscute la valoarea contabila a stocurilor transferate.

c) Contracte de constructii in curs de executie

Contractele de constructii sunt reglementate prin lAS 11 Contracte de constructie. Constructiile in curs de executie reprezinta valoarea bruta ce se preconizeaza ca va fi incasata de la clienti pentru munca prestata pana in prezent. Evaluarea se realizeaza la cost plus profitul recunoscut pana in prezent minus sumele facturate pentru munca prestata si pierderile recunoscute. Costul include toate cheltuielile direct legate de proiecte specifice ni 0 alocare a cheltuielilor administrative fixe ni variabile efectuate in cadrul activitatilor contractuale ale Societatii pe baza capacitatii operationale normale.

Constructiile in curs de executie sunt prezentate ca parte a creantelor comerciale in situatia pozitiei financiare pentru toate contractele pentru care costurile suportate plus profitul recunoscut depasesc sumele facturate pentru munca prestata si pierderi recunoscute. Daca sumele facturate pentru munca prestata ni pierderile recunoscute depasesc costurile suportate plus profitul recunoscut, atunci diferenta este prezentata in situatia pozitiei financiare ca venit in avans. Avansurile incasate de la clienti sunt prezentate drept venituri inregistrate in avans in situatia pozitiei financiare.

Deprecierea activelor

Active nefinanciare

Valoarea contabila a activelor Societatii care nu sunt de natura financiara, altele decat activele de natura impozitelor amanate, sunt revizuite la fiecare data de raportare pentru a identifica existenta indiciilor de depreciere. Daca exista asemenea indicii, se estimeaza valoarea recuperabila a activelor respective.

o pierdere din depreciere este recunoscuta atunci cand valoarea contabila a activului sau a unitatii sale generatoare de numerar depaseste valoarea recuperabila a activului sau a unitatii generatoare de numerar. 0 unitate generatoare de numeral' este eel mai mic grup identificabil care genereaza numerar si care in mod independent fata de alte active si alte grupuri de active are capacitate a de a genera fluxuri de numerar. Pierderile din depreciere se recunosc in situatia rezultatului global.

Valoarea recuperabila a unui activ sau a unei unitati generatoare de numeral' este maximul dintre valoarea de utilizare si valoarea sa justa mai putin costurile pentru vanzarea acelui activ sau unitati, Pentru determinarea valorii de utilizare, fluxurile viitoare preconizate de numerar sunt actualizate folosind 0 rata de actualizare inainte de impozitare care reflects conditiile curente de piata si riscurile specifice activului respectiv.

Pierderile din depreciere recunoscute in perioade1e precedente sunt evaluate la fiecare data de raportare pentru a determina daca s-au diminuat sau nu mai exista, Pierderea din depreciere se reia daca s-a produs 0 schimbare in estimarile folosite pentru a determina valoarea de recuperare. Pierderea din depreciere se reia doar in cazul in care valoarea contabila a activului nu depaseste valoarea contabila care s-ar fi calculat, neta de amortizare si depreciere, daca pierderea din depreciere nu ar fi fost recunoscuta.

Active financiare

Pierderile din depreciere aferente activelor fmanciare disponibile pentru vanzare sunt recunoscute prin reclasificarea pierderilor acumulate in rezervele de valoare justa, din capitalurile proprii in profit sau pierdere. Pierderea cumulata care a fost reclasificata de la capitaluri proprii in profit sau pierdere este diferenta intre costul de achizitie, net de rambursarile de principal si amortizare si valoarea justa curenta minus orice pierdere din depreciere recunoscuta anterior in profit sau pierdere. Modificarile pierderilor din depreciere cumulate atribuibile aplicarii metodei dobanzii efective sunt reflectate ca 0 componenta a venitului din dobanzi. Daca, intr-o perioada ulterioara, valoarea justa a unui instrument de datorie disponibil pentru vanzare depreciat creste iar cresterea poate fi asociata in mod obiectiv unui eveniment care a avut loc dupa ce pierderea din depreciere a fost recunoscuta in profit sau pierdere, atunci pierderea din depreciere este reluata, iar valoarea reluarii este recunoscuta in profit sau pierdere.Totusi, orice recuperare ulterioara a valorii juste a unui instrument de capital disponibil pentru vanzare depreciat este recunoscut la alte elemente ale rezultatului global.

Dividende de distribuit

Dividendele sunt tratate ca 0 distribuire a profitului in perioada in care au fost decIarate si aprobate de catre Adunarea Generals a Actionarilor, Dividendele declarate inaintea datei de raportare sunt inregistrate ca obligatii la data raportarii.

Dividendele repartizate detinatorilor de actiuni, propuse sau decIarate dupa perioada de raportare, precum si celelalte repartizari similare efectuate din profitul determinat in baza IFRS si cuprins in situatiile financiare anuale, nu trebuie recunoscute ca datorie la finalul perioadei de raportare.

d) Rezerve din reevaluare

Ultima reevaluare contabila a activelor imobilizate a fost realizata la data de 31.12.2014.Au fost reevaluate terenurile si cIadirile din patrimoniu, de catre 0 societate autorizata.

La data tranzitiei la Standardele Intemationale de Raportare Financiara, societatea a evaluat imobilizarile corporale si activele imobiliare la costul presupus. Costurile presupuse atribuite respectivelor active au fost valorile stabilite la 31.12.2008, in urma reevaluarii.Cu ocazia tranzitiei la IFRS-uri, rezerva din reevaluare in sold, precum si rezerva reprezentand surplusul din reevalaure realizat au fost reluate la rezultatul reportat.Pentru a cuantifica impactul fiscal, conform IFRS 12, a fost inregistrat impozitul pe profit amanat.

Incepand cu data tranzitiei la IFRS-uri, societatea a ales ca model de evaluare modelul bazat pe cost amortizat pentru toate activele si datoriile

e) Reserve legale

Rezervele legale se constituie in proportie de 5% din profitul brut statutar de la sfarsitul anului pana cand rezervele legale totale ajung la 20% din capitalul social nominal (statutar) varsat in conformitate cu prevederile legale. Aceste rezerve sunt deductibile la calculul impozitului pe profit

si nu sunt distribuibile decat la lichidarea Societatii.

f) Parti afiliate

Partile se considera afiliate In cazul in care una din parti are posibilitatea de a controla In mod direct

sau indirect, sau de a influenta in mod semnificativ cealalta parte fie prin proprietate, drepturi contractuale, relatii familiale sau de alta natura, asa cum sunt definite in lAS 24 Prezentarea informatiilor privind partile afiliate.

g) Beneficiile angajatilor

Beneficii pe termen scurt

Obligatiile cu beneficiile pe termen scurt ale angajatilor sunt evaluate lara a fi actualizate iar cheltuiala este recunoscuta pe masura ce serviciile aferente sunt prestate. 0 datorie este recunoscuta la valoarea care se asteapta sa fie platita in cadrul unor planuri pe termen scurt de acordare a unor prime in numerar sau de participare la profit daca Societatea are obligatia legala sau implicita de a plati aceasta suma pentru servicii fumizate anterior de catre angajati iar obligatia poate fi estimata in mod credibil.

Beneficiile pe termen scurt ale angajatilor includ salariile, primele si contributiile la asigurarile sociale. Beneficiile pe termen scurt ale angajatilor sunt recunoscute ca si cheltuiala atunci cand serviciile sunt prestate.

Planuri de contributii determinate

Societatea efectueaza plati in numele angajatilor proprii catre sistemul de pensii al statului roman, asigurarile de sanatate si fondul de somaj, in decursul derularii activitatii normale.

Toti angajatii Societatii sunt membri si de asemenea au obligatia legala de. a contribui (prin intermediul contributiilor sociale) la sistemul de pensii al Statului roman (un plan de contributii determinate al Statului). Toate contributiile aferente sunt recunoscute in profitul sau pierderea perioadei atunci cand sunt efectuate. Societatea nu are alte obligatii suplimentare.

Societatea nu este angajata in niciun sistem de pensii independent si, in consecinta, nu are niciun fel de aite obligatii In acest sens. Societatea nu este angajata in niciun alt sistem de beneficii post pensionare. Societatea nu are obligatia de a presta servicii uiterioare fostilor sau actualilor salariati,

Beneficiile pe termen lung ale angajatilor

Obligatia neta a Societatii In ceea ce priveste beneficiiIe aferente serviciilor pe term en lung este reprezentata de valoarea beneficiilor viitoare pe care angajatii Ie-au castigat In schimbul serviciilor prestate de catre acestia in perioada curenta si perioadele anterioare.

Societatea are obligatia acordarii catre angajati de beneficii Ia data pensionarii, conform contractului colectiv de munca,

Beneficii pentru incetarea contractelor de munca

Beneficiile pentru incetarea contractelor de munca sunt recunoscute ca 0 cheltuiala In momentul in care Societatea poate demonstra, lara a exista 0 posibilitate reala de renuntare, angajamentul fata de un plan oficial detaliat fie de a inceta contractele de munca inainte de data normal a de pensionare, fie de a oferi beneficii pentru incetarea contractelor de munca ca urmare a unei oferte de incurajare a somajului voluntar. Cheltuielile cu beneficiile de incetare a contractu lui de munca pentru somajul voluntar sunt recunoscute daca Societatea a facut 0 oferta de incurajare a plecarii voluntare in soma], este probabil ca oferta sa fie acceptata, iar numarul celor care vor accepta poate fi estimat in mod credibil. Daca beneficiile sunt scadente la mai mult de 12 Iuni dupa perioada de raportare, acestea sunt actualizate Ia valoarea lor prezenta,

h) Provizioane

Un provizion este recunoscut daca, in urma unui eveniment anterior, Societatea are 0 obligatie prezenta legala sau implicita care poate fi estimata In mod credibil si este probabil ca 0 iesire de beneficii economice sa fie necesara pentru a stinge obligatia, Provizioanele sunt determinate actualizand fluxurile de trezorerie viitoare preconizate utilizand 0 rata inainte de impozitare care sa reflecte evaluarile curente ale pietei cu privire la valoarea in timp a banilor si riscurile specifice datoriei. Amortizarea actualizarii este recunoscuta ca si cheltuiala financiara,

Garantii

Un provizion pentru garantii este recunoscut atunci cand produsele sau serviciile acoperite de garantie sunt vandute, Societatea a constituit provizioane pentru garantii in legatura cu lucrarile de constructii efectuate pentru clientii sai,

Valoarea provizionului se bazeaza pe informatii istorice cu privire la garantiile acordate si este estimata prin ponderarea tuturor rezultatelor posibile cu probabilitatea de realizare a fiecaruia, Incepand cu anul 2011 provizioanele au fost recunoscute la nivelul cotelor de garantii de buna executie specificate in contracte, cote care s-au aplicat la valoarea veniturilor recunoscute.

i) Venituri

i. Vanzarea bunurilor

Veniturile din vanzarea bunurilor in cursul activitatilor curente sunt evaluate la valoarea justa a contraprestatiei incasate sau de incasat, minus retururi, reduceri comerciale si rabaturi pentru volum. Veniturile sunt recunoscute atunci cand riscurile si beneficiile semnificative aferente dreptului de proprietate au fost transferate la client, recuperarea contraprestatiei este probabila, costurile aferente si retururile posibile de bunuri pot fi estimate credibil, entitatea nu mai este implicata In gestionarea bunurilor vandute, iar marimea veniturilor poate fi evaluata In mod credibil. Dar este probabil ca

anumite reduceri sau rabaturi sa fie acordate iar valoarea acestora poate fi evaluata in mod credibil, atunci acestea sunt recunoscute ca 0 reducere a veniturilor pe masura ce sunt recunoscute vanzarile,

Momentul cand are loc transferul riscurilor si beneficiilor variaza in functie de termenii individuali din contractele de vanzare,

In cazul contractelor cu plata in rate sau in cazul in care scadenta este amanata peste limitele normale, se recunoaste 0 componenta de dobanda,

Prestarea serviciilor

Veniturile din serviciile prestate sunt recunoscute in profit sau pierdere proportional cu stadiul de executie al tranzactiei la data raportarii, Stadiul de executie este evaluat in raport cu analiza lucrarilor executate.

Contracte de constructii

Veniturile contractuale incIud valoarea initiala convenita in contract plus modificarile lucrarilor contractate, pretentiile si platile de stimulare in masura in care este probabil ca acestea sa conduca la obtinerea unui venit si pot fi evaluate credibil. Atunci cand rezultatul unui contract de constructii poate fi estimat in mod credibil, veniturile contractului sunt recunoscute in profit sau pierdere proportional cu stadiul de executie al contractu lui. Stadiul de executie este cunoscut drept metoda procentului de fmalizare a contractului. Conform acestei metode, veniturile contractuale sunt core1ate cu costurile contractuale suportate pentru atingerea stadiului de executie, avand drept rezultat raportarea venitului, a cheltuielilor si a profitului care pot fi atribuite procentului de lucrari exectuate. Atunci cand rezultatul unui contract de constructii nu poate fi estimat in mod credibil, veniturile contractului sunt recunoscute numai in limit a costurilor suportate in cadrul contractului care este probabil ca vor fi recuperabile.

Cheltuielile contractu lui sunt recunoscute pe masura ce sunt efectuate cu exceptia cazului in care acestea creeaza un activ aferent unei activitati contractuale viitoare. 0 pierdere preconizata aferenta contractului este recunoscuta imediat in profit sau pierdere.

Venituri din chirii

Veniturile din chirii aferente investitiilor imobiliare sunt recunoscute, ca si venituri, liniar pe durata contractului de inchiriere. Stimulentele aferente contractelor de inchiriere sunt recunoscute ca parte integranta a veniturilor totale din chirii, pe durata contractului de inchiriere, Veniturile din chiriile la alte proprietati sunt recunoscute ca alte venituri.

j) Contracte de leasing

Active achizuionate in leasing

Activele detinute de Societate in baza unui contract de leasing care transfera in mod substantial toate riscurile si beneficiile aferente dreptului de proprietate catre Societate, sunt clasificate drept leasing financiar. La recunoasterea initiala, activul aflat in leasing este evaluat la cea mai mica valoare dintre valoarea sa justa si valoarea actualizata a platilor minime de leasing. Ulterior recunoasterii initiale, activul este contabilizat in conformitate cu politica contabila aplicabila acelui activo

Activele detinute in cadrul altor contracte de leasing sunt clasificate ca fiind leasing operational si nu sunt recunoscute in situatia pozitiei financiare a Societatii.

Plati de leasing

Platile realizate in cadrul contractelor de leasing operational sunt recunoscute in profit sau pierdere liniar pe durata contractului de leasing. Stimulentele aferente contractelor de leasing operational primite sunt recunoscute ca parte integranta a cheltuielilor totale de leasing, pe durata contractului de leasing.

Platile minime de leasing efectuate in cadrul unui contract de leasing financialr sunt alocate intre cheltuiala financiara si reducerea datoriei scadente. Cheltuiala financiara este alocata fiecarei

perioade pe durata contractului de leasing astfe1 incat sa se obtina 0 rata periodica constanta a dobanzii la soldul ramas al datoriei.

k) Venituri si cheltuieli financiare

Veniturile fmanciare cuprind venituri din dobanzi aferente fondurilor investite si alte venituri fmanciare. Veniturile din dobanzi sunt recunoscute in profit sau pierdere in baza contabilitatii de angajamente, utilizand metoda dobanzii efective.

Cheltuielile financiare cuprind cheltuiala cu dobanda aferenta imprumuturilor si alte cheltuieli financiare,

Toate costurile indatorarii care nu sunt direct atribuibile achizitiei, constructiei sau producerii active lor cu ciclu lung de fabricatie sunt recunoscute in profit sau pierdere utilizand metoda dobanzii efective.

Castigurile si pierderile din diferente de schimb valutar privind activele si datoriile fmanciare sunt raportate pe 0 baza neta fie ca venit financiar fie ca si cheltuiala financiara in functia de fluctuatiile valutare: castig net sau pierdere neta,

l) Impozit

Cheltuielile cu impozitul pe profit cuprind impozitul curent si impozitul amanat.

Impozitul pe profit este recunoscut in situatia rezultatului global sau in alte elemente ale rezultatului global daca impozitul este aferent elementelor de capital.

Impozitul curent

Impozitul curent este impozitul de platit aferent profitului realizat in perioada curenta, determinat in baza procentelor aplicate la data raportarii si a tuturor ajustarilor aferente perioadelor precedente.

Pentru exercitiul financiar incheiat la 31 decembrie 2016, rata impozitului pe profit a fost de 16% (31 decembrie 2015: 16%). Rata de impozitare aferenta veniturilor din dividende impozabile a fost de 16% (31 decembrie 2016: 16%).

Impozitul amanat

Impozitul amanat este determinat de Societate folosind metoda bilantului pentru acele diferente temporare ce apar intre baza fiscala de calcul a impozitului pentru active si datorii si valoarea contabila a acestora, folosita pentru raportare in situatiile financiare individuale.

Impozitul amanat este calculat pe baza procentelor de impozitare care se asteapta sa fie aplicabile diferentelor temporare la reluarea acestora, in baza legislatiei in vigoare la data raportarii,

Creantele si datoriile cu impozitul amanat sunt compensate numai daca exista dreptul legal de a compensa datoriile si creantele curente cu impozitul si daca acestea sunt aferente impozitului colectat de aceeasi autoritate fiscala pentru aceeasi entitate supusa taxarii sau pentru autoritati fiscale diferite dar care doresc sa realizeze decontarea creantelor si datoriilor curente cu impozitul utilizand 0 baza neta sau activele si datoriile aferente vor fi realizate simultan.

Creanta privind impozitul amanat este recunoscuta de Societate numai in masura in care este probabila realizarea de profituri viitoare care sa poata fi utilizate pentru acoperirea pierderii fiscale. Creanta privind impozitul amanat este revizuita la incheierea fiecarui exercitiu financiar si este diminuata in masura in care beneficiul fiscal aferent este improbabil sa se realizeze. Impozitele aditionale care apar din distribuirea de dividende sunt recunoscute la aceeasi data cu obligatia de plata a dividendelor.

Expuneri fiscale

Pentru determinarea valorii impozitului curent si a celui amanat, Societatea ia in considerare impactul pozitiilor fiscale incerte si posibilitatea aparitiei taxelor si dobanzilor suplimentare. Aceasta evaluare se bazeaza pe estimari si ipoteze si poate implica 0 serie de rationamente cu

privire la evenimentele viitoare. Informatii noi pot deveni disponibile, determinand astfel Societatea sa isi modifice rationamentul in ceea ce priveste acuratetea estimarii obligatiilor fiscale existente; astfel de modificari ale obligatiilor fiscale au efect asupra cheltuielilor cu impozitele in perioada in care se efectueaza 0 astfel de determinare.

m) Rezultatul pe actiune

Societatea prezinta rezultatul pe actiune de baza si diluat pentru actiunile ordinare. Rezultatul pe actiune de baza se determina prin divizarea profitului sau pierderii atribuibile actionarilor ordinari ai Societatii la numarul mediu ponderat de actiuni ordinare aferente perioadei de raportare. Rezultatul pe actiune diluat se determina prin ajustarea profitului sau pierderii atribuibile actionarilor ordinari si a numarului mediu ponderat de actiuni ordinare cu efectele de diluare generate de actiunile ordinare potentiale,

n) Raportarea pe segmente

Un segment este 0 componenta distincta a Societatii care furnizeaza anumite produse sau servicii (segment de activitate) sau furnizeaza produse si servicii intr-un anumit mediu geografic (segment geografic) si care este supus la riscuri si beneficii diferite de cele ale celorlalte segmente. La data de

31 decembrie 2015 si 31 decembrie 2016, Societatea a identificat segmente de activitate si nu a

identificat segmente geografice raportabile semnificative.

Rezultatele obtinute pe segmente, care sunt raportate catre conducerea Societatii (principalului factor decizional operational) includ elemente direct atribuibile unui segment precum si elemente care pot fi alocate pe 0 baza rezonabila, Elementele neal ocate cuprind in principal active corporative (In primul rand sediul central al Societatii), cheltuielile aferente sediului central, creantele si datoriile privind impozitul pe profit, castigurile din cedarea activelor, veniturile si cheltuielile cu provizioanele.

o) Active si datorii contingente

Datoriile contingente nu sunt recunoscute in situatiile financiare. Ele sunt prezentate cu exceptia cazului in care posibilitatea unei iesiri de resurse ce reprezinta beneficii economice este indepartata,

Un activ contingent nu este recunoscut in situatiile financiare, ci este prezentat atunci cand 0 intrare de beneficii economice este probabila,

p) Evenimente ulterioare

Situatiile financiare reflecta evenimentele ulterioare sfarsitului de an, evenimente care furnizeaza informatii suplimentare despre pozitia Societatii la data raportarii sau cele care indica 0 posibila incalcare a principiului continuitatii activitatii (evenimente ce determina ajustari), Evenimentele ulterioare sfarsitului de an ce nu constituie evenimente ce determina ajustari sunt prezentate in note atunci cand sunt considerate semnificative.

4. Determinarea valorilor juste

Anumite politici contabile ale Societatii si cerinte de prezentare a informatiilor necesita determinarea valorii juste pentru activele si datoriile financiare si nefinanciare. In acest caz, valoarea justa a activelor si datoriile se determina conform IFRS 13.

5. Segmente de activitate

Societatea are trei segmente raportabile, si anume:

Lucrari de constructii: include veniturile si cheltuielile aferente prestarilor de servicii privind lucrarile de constructii civile, agricole si industrial;

Lucrari speciale: monumente, asezaminte de cult, reparatii ;

Producerea de : betoane, mortare, mosaic, confectii lemn, metal sau aluminiu

Societatea aplica acelasi principiu de gestionare atat pentru segmentele raportabile, cat si pentru segmentele de activit ate incluse in ''Toate ce1elalte segmente". Astfe1, Societatea intocmeste la inceputul fiecarui exercitiu financiar un buget de venituri si cheltuieli.

. De asemenea, daca este cazul, pe parcusul exercitiului financiar Societatea revizuieste bugetul de venituri si cheltuieli pentru a refleca schimbarile de conditii atat interne, cat si externe.



 Print

Informatii furnizate prin IRIS, platforma de stiri a Bursei de Valori Bucuresti.

______________________

Bursa de Valori Bucuresti ("BVB") nu este responsabila de continutul acestui Raport. Emitentii ale caror instrumente financiare sunt tranzactionate pe pietele administrate de catre BVB au obligatia de a intocmi Rapoarte in conformitate cu prevederile legale si regulamentare incidente. BVB publica aceste Rapoarte in calitate de administrator al acestor piete, desemnat de catre ASF. In situatia in care, pentru informarea corespunzatoare a investitorilor, sunt publicate Rapoarte semnate de persoane diferite, sau cu informatii divergente, responsabilitatea juridica revine in totalitate semnatarilor respectivelor Rapoarte. BVB isi declina orice obligatie sau raspundere fata de emitenti sau terte parti, cu privire la realitatea, integralitatea si exactitatea informatiilor furnizate de catre acestia si distribuite de catre BVB. Utilizatorii website-ului au responsabilitatea de a verifica continutul rapoartelor. Orice raport (inclusiv orice prospect) care se adreseaza exclusiv unor persoane/tari specificate in acesta nu trebuie luate in considerare de catre persoanele / in tarile excluse. Termenii si conditiile, inclusiv restrictiile de utilizare si redistributie se aplica.


©2016 Bursa de Valori Bucuresti. Toate drepturile rezervate.