Prezentarea rezultatelor financiare preliminate anul 2022
Indicatorii planificati prin Bugetul de Venituri si Cheltuieli pentru anul 2022, parte a planului de afaceri multianual, s-au realizat, creand premisele indeplinirii dezideratelor anului 2030:
- dublarea cifrei de afaceri
- cresterea ponderii exportului la 50% din cifra de afaceri
- mentinerea pozitiei de lider mondial pentru substanta activa Nistatina
- adaptarea resursei umane prin motivare pentru indeplinirea obiectivelor
- eficientizarea activitatilor prin digitalizarea si informatizarea platformei
in scopul dezvoltarii sustenabile a companiei.
Veniturile totale realizate in anul 2022 sunt in valoare de 535,01 milioane lei cu 17% mai mari comparativ cu valoarea planificata de 458,5 milioane lei si cu 29% mai mari in comparatie cu valoarea realizata in anul 2021, de 414,85 milioane lei.
Cheltuielile totale realizate in anul 2022 sunt in valoare de 493,1 milioane lei cu 15,7% mai mari comparativ cu valoarea planificata de 426,02 milioane lei si cu 28% mai mari in comparatie cu valoarea realizata in anul 2021, de 384,54 milioane lei.
Profitul brut in valoare de 41,9 milioane lei este cu 29% mai mare in comparatie cu nivelul planificat si cu 38% mai mare comparativ cu valoarea inregistrata in anul 2021.
Sinteza principalilor indicatori de diagnostic inregistrati in anul 2022 evidentiaza echilibrul financiar si preocuparea continua pentru eficienta afacerii, realizandu-se un grad de indatorare de 25%, prin optimizarea incasarilor si diminuarea termenelor de incasare a creantelor la nivelul pietei farmaceutice cu efect favorabil in diminuarea creditelor pentru finantarea capitalului de lucru concomitent cu diminuarea datoriilor comerciale si implicit a datoriilor totale.
Indicatori privind rezultatele financiare preliminate
|
Preliminat 2022
|
BVC 2022
|
2021
|
Marja bruta (lei)
|
332.075.132
|
268.021.000
|
231.999.851
|
Marja bruta (%)
|
65,22
|
60,55
|
61,10
|
Valoarea Adaugata (lei)
|
259.211.241
|
208.721.000
|
184.593.822
|
Rezultat brut (lei)
|
41.903.230
|
32.500.000
|
30.302.616
|
Rentabilitate profit brut (marja EBT) (%)
|
9
|
8
|
8
|
Taxa claw-back (lei)
|
31.332.652
|
28.000.000
|
28.669.258
|
Rentabilitate profit brut + claw back (%)
|
15
|
14
|
16
|
Rezultat net (lei)
|
38.513.427
|
31.400.000
|
29.939.404
|
EBITDA (Profit inainte de dobanzi, impozite si amortizare) (lei)
|
68.060.326
|
56.950.000
|
58.252.248
|
Grad de indatorare (total datorii/total activ) (%)
|
25
|
29
|
32
|
Lichiditate generala (nr. ori)
|
2,39
|
2
|
1,9
|
Activ net contabil (lei)
|
641.430.601
|
643.000.000
|
604.991.800
|
Situatia rezultatului global
Indicatori
|
Preliminat 31.12.2022
|
BVC 2022
|
31.12.2021
|
Preliminat 2022/BVC 2022
|
Preliminat 2022/2021
|
Venituri din vinzari
|
482.666.811
|
432.074.000
|
366.209.065
|
112%
|
132%
|
Alte venituri din exploatare
|
26.874.232
|
16.102.000
|
37.378.976
|
|
|
Venituri aferente costurilor stocurilor de produse
|
11.689.110
|
24.000
|
711.939
|
|
|
Venituri din activitatea realizata de entitate si capitalizata
|
13.779.091
|
10.314.000
|
10.547.830
|
|
|
Cheltuieli cu materiile prime
|
109.740.746
|
104.046.265
|
74.159.073
|
105%
|
148%
|
Cheltuieli cu materiale pentru sustinerea procesului de productie
|
16.249.703
|
9.015.735
|
12.668.363
|
|
|
Cheltuieli cu produsele fabricate pe alte site-uri
|
51.126.808
|
61.569.000
|
60.854.292
|
83%
|
84%
|
Cheltuieli cu remunerarea angajatilor
|
129.620.059
|
123.534.000
|
114.906.311
|
105%
|
113%
|
Cheltuieli cu amortizarea si deprecierea
|
21.966.575
|
21.450.000
|
24.124.432
|
102%
|
91%
|
Cheltuieli cu energia electrica, gazele naturale si apa
|
22.026.479
|
23.250.002
|
14.114.801
|
95%
|
156%
|
Cheltuieli de sustinere a activitatilor operationale
|
17.386.421
|
10.381.322
|
11.879.280
|
|
|
Cheltuieli de reclama si promovare a produselor
|
22.194.313
|
14.800.000
|
11.011.125
|
|
|
Cheltuieli cu servicii prestate de terti
|
15.300.222
|
12.338.000
|
13.580.815
|
|
|
Cheltuieli cu impozite si taxe
|
38.256.584
|
32.639.000
|
35.350.973
|
|
|
Cheltuieli cu ajustarea activelor circulante
|
33.944.116
|
5.190.302
|
2.845.168
|
|
|
Cheltuieli cu diferente nefavorabile de curs valutar
|
11.494.347
|
4.577.374
|
5.318.549
|
|
|
Profit din exploatare
|
45.702.871
|
35.723.000
|
34.034.628
|
128%
|
134%
|
Venituri financiare nete
|
-3.799.641
|
-3.223.000
|
-3.732.012
|
|
|
Profit inainte de impozitare
|
41.903.230
|
32.500.000
|
30.302.616
|
129%
|
138%
|
Cheltuieli cu impozit pe profit si alte impozite
|
3.389.803
|
1.100.000
|
363.212
|
|
|
Profit net
|
38.513.427
|
31.400.000
|
29.939.404
|
123%
|
129%
|
Principalii indicatori de eficienta ai activitatii operationale si ai activitatii totale au depasit nivelul planificat si cel realizat in anul precedent. Eficienta activitatii operationale este exprimata prin profitul din exploatare, a carui valoare la data de 31.12.2022 este de 45,7 milioane lei cu 28% mai mare in comparatie cu valoarea planificata.
Activitatile desfasurate la nivelul companiei avand ca obiectiv realizarea indicatorilor planificati coroborate cu masurile intreprinse pe parcursul anului 2022 pentru:
- consolidarea vanzarilor pe piata interna si internationala
- managerierea riguroasa a cheltuielilor
- realizarea de investitii pentru dezvoltarea strategica a afacerii si pentru consolidare,
au determinat inregistrarea unui profit brut in valoare de 41,9 milioane lei, cu o marja a profitului brut de 8,6%. Eficienta activitatilor este semnificativ influentata de valoarea taxei claw back de 31,3 milioane lei, care cumulata cu valoarea profitului brut asigura o marja de 15,1%.
Valoarea totala a veniturilor din vanzari, de 482,7 milioane lei (aproximativ 100 milioane euro) a fost obtinuta prin vanzarea produselor finite fabricate pe site-urile proprii de fabricatie (379,2 milioane lei) si a produselor din portofoliul Antibiotice realizate pe alte site-uri (103,5 milioane lei), atat pe piata interna cat si pe piata internationala.
Veniturile din vanzarea produselor pe piata interna sunt in valoare de 298,6 milioane lei cu 32,9% mai mare in comparatie cu valoarea din anul 2021.
Veniturile din vanzarea produselor pe piata internationala sunt in valoare de 184,1 milioane lei cu 30% mai mare comparativ cu valoarea din anul 2021.
Aceste venituri sunt cu 12% mai mari in comparatie cu nivelul planificat de 432 milioane lei si 32% mai mari comparativ cu valoarea inregistrata in anul 2021, de 366,2 milioane lei.
Veniturile din vanzarea produselor din Antibiotice in piata interna sunt in corelatie cu vanzarile in piata farmaceutica din Romania fiind in trend si cu evolutia pe canalele de distributie a medicamentelor catre pacienti.
Valoarea vanzarilor in piata (sell-out) pe portofoliul Antibiotice a fost in anul 2022 de 444,7 milioane lei, in crestere cu 14,5% comparativ cu anul 2021 si cu 5% in comparatie cu valoarea planificata, de 423,7 milioane lei.
Evolutia pietei farmaceutice din Romania
In anul 2022, valoarea medicamentelor eliberate catre pacientii din Romania a fost de 25.779,65 milioane de lei (in pret de distributie), in crestere cu 21,9% comparativ cu anul 2021. Consumul de medicamente a crescut cu 7,2%, in anul 2022 fiind eliberat din farmacii un numar de 705,82 milioane cutii.
In 2022 pretul mediu pe cutie a inregistrat o crestere etapizata de la 32,51 lei/cutie in ianuarie, la 36,52 lei/cutie in decembrie.
Evolutia pietei farmaceutice generice cu prescriptie medicala si fara prescriptie medicala
Din totalul pietei farmaceutice din Romania 45,3% este reprezentat de segmentul de medicamente generice cu prescriptie medicala (RX) si fara prescriptie medicala (OTC). Piata de generice a inregistrat in perioada analizata o crestere valorica de 21,4% de la 9.626,9 milioane lei la 11.682,3 milioane lei. Din punct de vedere cantitativ a inregistrat o crestere cu 7,4%, fiind eliberat din farmacii un numar de 522,7 milioane cutii in 2022 comparativ cu 486,6 milioane cutii in anul 2021.
Medicamentele cu prescriptie medicala (RX) reprezinta 41,7% din totalul vanzarilor valorice in anul 2022 si 47,3% din totalul consumului de medicamente (raportat in cutii). Acestea inregistreaza in perioada analizata o crestere valorica cu 19,1%, de la 4.091,9 milioane lei in anul 2021 la 4.873,9 milioane lei in anul 2022 si o crestere cantitativa cu 5,5% de la 234,2 la 247,1 milioane cutii.
Medicamentele fara prescriptie (OTC) au inregistrat o crestere valorica cu 23,0% (de la 5.534,9 milioane lei in 2021, la 6.808,4 milioane lei in anul 2022) si un consum crescut cu 9,2% (de la 252,5 milioane cutii in 2021 la 275,6 milioane cutii in anul 2022).
Pe segmente de piata, situatia vanzarilor in piata se prezinta astfel:
- hospital, vanzarile au crescut cu 32,3%, de la 775,1 milioane lei in 2021, la 1.025,1 milioane lei in anul 2022. In consum, in perioada analizata s-a inregistrat o crestere cu 8,8% de la 20,98 la 22,8 milioane cutii.
- lanturi nationale, vanzarile au crescut cu 15,7%, de la 3.656,3 milioane lei in 2021, la 4.229,5 milioane lei in anul 2022. Cantitativ, s-a inregistrat o crestere cu 4,2% comparativ cu anul 2022, de la 188,9 la 196,8 milioane cutii.
- farmacii independente si minilanturi, vanzarile au crescut cu 23,7%, de la 5.195,5 milioane lei in 2021, la 6.427,7 milioane lei in anul 2022. Cantitativ, in 2022 s-a inregistrat o crestere cu 9,5% comparativ cu anul 2021, de la 276,8 la 303,1 milioane cutii.
Antibiotice in piata farmaceutica din Romania
In 2022 pe piata interna, Antibiotice SA:
- ocupa locul 4 in consum (cutii) pe segmentul medicamentelor generice cu prescriptie si OTC (cu o cota de piata de 5,2%);
- este lider cantitativ (UI) in piata totala de pe forma farmaceutica unguente (20,6%), supozitoare si ovule (36,1%) si pulberi injectabile (60,1%);
- este lider pe segmentul medicamentelor generice cu prescriptie si OTC comercializate in spitale, cu o cota de piata de 13,2%.
Antibiotice si-a consolidat componenta de core business – antiinfectioase de uz sistemic, dezvoltand in acelasi timp si clasele terapeutice unde detine pozitii importante in piata interna: preparate dermatologice, sistem cardiovascular si tract digestiv.
Medicamentele cu prescriptie medicala (RX) reprezinta 83,6% din totalul vanzarilor valorice in anul 2022 si 84,1% din totalul consumului de medicamente (raportat in cutii). Acestea inregistreaza in perioada analizata o crestere valorica cu 16,0%, de la 320,4 milioane lei in anul 2021 la 371,6 milioane lei in anul 2022 si o crestere cantitativa cu 7,8% de la 21,4 la 23 milioane cutii.
Medicamentele fara prescriptie (OTC) au inregistrat o crestere valorica cu 7,7% (de la 67,8 milioane lei in 2021, la 73,1 milioane lei in anul 2022) si un consum constant in cutii (4,4 milioane cutii in anul 2022).
Pe segmente de piata, situatia vanzarilor Antibiotice se prezinta astfel:
- hospital, vanzarile au inregistrat o crestere valorica semnificativa cu 20,8%, de la 112,4 milioane lei in 2021, la 135,8 milioane lei in anul 2022. Consumul in cutii inregistrat pe acest segment a crescut cu 8,7% in 2022, comparativ cu perioada similara a anului precedent.
- lanturi nationale, vanzarile valorice au crescut cu 5,2% in 2022 fata de 2021 (de la 105,9 milioane lei la 111,5 milioane lei). Numarul cutiilor eliberate din farmacii a crescut cu 0,6% (ajungand la 9,6 milioane cutii in 2022).
- farmacii independente si minilanturi, vanzarile valorice au crescut in 2022 cu 16,1% comparativ cu perioada similara a anului precedent (de la 170 milioane lei la 197,4 milioane lei). Numarul cutiilor eliberate din farmacii a crescut cu 9,4% (de la 14,8 milioane cutii in 2021 la 16,2 milioane cutii in 2022).
In 2022, actiunile de promovare desfasurate de Antibiotice a condus la consolidarea cotelor de piata cantitative pentru brandurile promovate: Fluxiv ®, Saliform Forte®, Zifex Complex ® ovule, Zifex Duo ® ovule, Aceclofen® sup, Eficef ® cps, Perasin® inj, Ertapenem ATB inj, Tigeciclina ATB.
Pretul element strategic de adaptare la piata
Pretul mediu al pietei de produse generice si OTC-uri in anul 2022 a fost de 1,07 lei/ui (unitate indivizibila), in crestere cu 16,5% comparativ cu perioada similara a anului precedent (0,92 lei/ui). La nivel de canale de vanzare, cel mai mare pret al medicamentelor din piata de produse generice si OTC fost inregistrat in 2022 pe canalul hospital: 5,32 lei/ ui, din care injectabilele au inregistrat un pret de 8,6 lei/UI, in crestere cu 28,6% fata de anul trecut. Segmentul farmaciilor independente (MLFI) s-a clasat pe locul secund, cu un pret mediu in 2022 de 1,01 lei/ui (in crestere cu 17,0% fata de anul 2021), iar Lanturile Nationale au inregistrat in 2022 un pret mediu de 0,98 lei/ ui (in crestere cu 13,6% comparativ cu anul 2021).[2]
Pretul mediu al portofoliului Antibiotice in 2022 la nivel de unitate indivizibila a fost de 1,3 lei/ui, in crestere cu 11,3% de la 1,17 lei/ui in 2021.
Strategia de pozitionare a produselor in piata constituie punctul de plecare pentru intregul mix de marketing, implicit si pentru politica de produs si pret. Aplicarea strategiilor pe segmente de piata si concepte de promovare au condus la o valorificare eficienta in structura a portofoliului fata de pretul mediu planificat, cu un grad de realizare 104,6%
Pe segmentul retail, focusul pe proiectele de dezvoltare a brandurilor produselor non-RX din gama Nutriensa a generat realizarea unei structuri optime, pretul mediu de valorificare fiind de 0,73 lei/ui, comparativ cu 0,69 lei/ui in 2021.
La nivel de canale de vanzare, cel mai mare pret a fost inregistrat de Antibiotice in 2022 pe canalul hospital: 4,38 lei/ui, din care injectabilele au inregistrat un pret de 8,44 lei/UI, in crestere cu +10,4% fata de anul trecut. Pe canalul MLFI (minilant si farmacii independente) pretul inregistrat in 2022 a fost de 1,08 lei/ui, in crestere cu 10,0% fata de 2021, iar in farmaciile de lant, pretul mediu in 2022 a ajuns la 0,87 lei/ui (in crestere cu 12,4% fata de 2021).
Exportul de nistatina
Activitatea de export a nistatinei desfasurata in anul 2022, s-a inscris in trendul ultimilor trei ani, de consolidare a pozitiei pe piata mondiala, realizandu-se venituri in valoare de 75,7 milioane lei cu 44% mai mare comparativ cu valoarea din anul 2021 (52,4 milioane lei). In acest an s-a realizat un progres substantial in demersul de imbunatatire a calitatii acestei substante active, prin upgradarea stabilitatii pe termen lung (3 ani) de la temperaturi de depozitare intre 2 si 8 grade, la temperaturi de depozitare sub 25 grade Celsius prin certificarea de catre Autoritatea Europeana de reglementare in domeniul farma, EDQM. Aceste proprietati ale produsului Antibiotice au fost recunoscute si in piata Statelor Unite ale Americii de catre autoritatea de reglementare in domeniu, Food and Drug Administration.
In anul 2022 s-au continuat demersurile de dezvoltare a principalelor piete de export din Europa, America de Nord si America Latina.
Exportul de produse finite
In anul 2022, Antibiotice a livrat pe pietele internationale medicamente in valoare de 108,4 milioane lei, in crestere cu 14% comparativ cu anul 2021. Este un ritm de crestere superior trendului mondial de doar 4,9% raportat de IQVIA, companie de market research in domeniul farma.
Principalele piete pe care s-au inregistrat cresteri in vanzarile de medicamente marca Antibiotice au fost: Marea Britanie, Vietnam, Canada, Danemarca, Irak, Azerbaidjan, Moldova, Canada.
Vanzarile pe piata Statelor Unite ale Americii se mentin la un nivel relativ constant comparativ cu perioada anterioara, acestea reprezentand aproximativ 22% din valoarea exportului de produse finite.
Dincolo de consolidarea prezentei in pietele traditionale, in anul 2022, Antibiotice a derulat poiecte noi, a participat si a castigat licitatii pentru livrarea de medicamente antiinfectioase in Arabia Saudita si Albania. In Africa de Sud s-au lansat sase produse pe segmentul retail.
In anul 2022 activitatea operationala a fost completata de venituri din:
- diferente favorabile de curs valutar rezultate din reevaluarea conform reglementarilor legale a soldului lunar al datoriilor si creantelor in valuta, al disponibilitatilor din conturile bancare curente si de imprumut in valuta, precum si din decontarea creantelor si datoriilor in valuta, in valoare de 10,7 milioane lei;
- anularea conform cerintelor legale a ajustarilor pentru deprecierea activelor circulante in valoare de 9,2 milioane lei si din anularea provizioanelor pentru riscuri si cheltuieli in valoare de 3,85 milioane lei;
- prescrierea dreptului de a solicita dividendele aprobate a fi distribuite actionarilor si neridicate, in valoare de 1,41 milioane lei, prezentate in Situatia rezultatulul global in categoria altor venituri din exploatare.
Vanzarile din piata interna si internationala au fost sustinute de activitatea de productie, care a generat cheltuieli cu materii prime in valoare de 109,74 milioane lei, cu 5% mai mare comparativ cu valoarea planificata de 104 milioane lei si cu 48% mai mari in comparatie cu valoarea din anul 2021 (74,2 milioane lei), crestere determinata de cantitatea fabricata, structura de productie si cresterea preturilor de achizitie ale materiilor prime. In comparatie cu nivelul planificat, aceste cheltuieli au o valoare mai mare, dar gradul de realizare al acestora este sub gradul de realizare al veniturilor din vanzari (12%) efect favorabil al masurilor de maximizare a randamentelor.
Structura de vanzare a produselor din portofoliul Antibiotice fabricate pe alte site-uri adaptata cerintelor din piata interna si internationala dar si obiectivelor de imbunatatire a marjelor de profitabilitate a determinat inregistrarea de cheltuieli cu astfel de produse in valoare de 51,1 milioane lei. Aceste cheltuieli analizate in corespondenta cu nivelul veniturilor determina o marja comerciala superioara nivelului planificat si a celui realizat in anul precedent.
Indicator
|
Preliminat 31.12.2022
|
BVC 2022
|
31.12.2021
|
Preliminat 2022/BVC 2022
|
Preliminat 2022/2021
|
Venituri din produse fabricate pe alte site-uri
|
103.496.897
|
111.294.000
|
110.278.802
|
93%
|
94%
|
Cheltuieli cu produsele fabricate pe alte site-uri
|
51.126.808
|
61.569.000
|
60.854.292
|
83%
|
84%
|
Marja comerciala
|
52.370.089
|
49.725.000
|
49.424.510
|
106%
|
106%
|
Marja comerciala (%)
|
50%
|
44%
|
44%
|
|
|
Cheltuielile cu remunerarea fortei de munca sunt in valoare de 129,62 milioane lei cu 13% mai mare in comparatie cu valoarea inregistrata in anul anterior si cu 5% mai mare in comparatie cu valoarea planificata, prin actualizarea sistemelor de remunerare si motivare a angajatilor.
Cheltuielile cu energia electrica, gazele naturale, apa potabila, in valoare de 22,03 milioane lei, cu 7,9 milioane lei mai mari comparativ cu valoarea inregistrata in perioada similara a anului precedent si cu 1,2 milioane lei sub nivelul planificat, sunt corelate cu valoarea productiei fabricate dar si cu cresterea tarifelor la energia electrica, gaze naturale si apa potabila.
Cheltuielile care sustin activitatea operationala sunt in valoare de 17,39 milioane lei mai mari comparativ cu valoarea din anul anterior (11,87 milioane lei) si cu valoarea bugetata (10,38 milioane lei), cuprind cheltuieli cu: reparatiile cladirilor si echipamentelor, sediile reprezentantelor din teritoriile Antibiotice, primele de asigurare a bunurilor si persoanelor, pregatirea profesionala, reprezentarea in teritoriile internationale, transportul de bunuri, deplasari in scopul sustinerii vanzarilor, telecomunicatiile si serviciile bancare.
Cheltuielile de reclama si promovare a produselor, in valoare de 22,19 milioane lei peste valoarea inregistrata in anul 2021 (11,01 milioane lei) si peste valoarea planificata (14,8 milioane lei), sunt efectuate pentru cresterea notorietatii brand-ului Antibiotice, brand-ului umbrela Nutriensa si brand-urilor de produse (Fluxiv, Silithor, Imunofix, Equilibra, Tinero) prin reclame in mass media, care sustin pe termen mediu si lung realizarea veniturilor din vanzari.
Cheltuielile cu serviciile prestate de terti sunt in valoare de 15,3 milioane lei, cu 12% mai mari in comparatie cu valoarea inregistrata in anul 2021 (13,58 milioane lei) si cu 24% mai mari comparativ cu nivelul bugetat (12,33 milioane lei). Aceste cheltuieli sustin activitatile companiei si sunt pentru: sustinerea vanzarilor, studii de piata in domeniul pharma, cheltuieli operationale ale reprezentantelor din teritoriile internationale, servicii de serializare medicamente, servicii calificari si validari echipamente, consultanta medicala/stiintifica, servicii in relatia cu investitorii, certificari si autorizari, servicii salubritate, servicii pentru protejarea mediului inconjurator.
Cheltuielile cu impozite si taxe, in valoare de 38,26 milioane lei, peste valoarea realizata in anul 2021 (35,35 milioane lei) si peste valoarea planificata (32,64 milioane lei) sunt in concordanta obiectivele de consolidarea afacerilor pe piata interna si internationala. In valoarea acestor cheltuieli ponderea semnificativa de 82% (31,3 milioane lei) este detinuta de cheltuiala cu taxa claw-back, reglementata de O.U.G. nr. 77/2011 privind stabilirea unor contributii pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii.
Cheltuielile din diferente nefavorabile de curs valutar rezulatate din reevaluarea conform reglementarilor legale a soldului lunar al datoriilor si creantelor in valuta, al disponibilitatilor din conturile bancare curente si de imprumut in valuta, precum si din decontarea creantelor si datoriilor in valuta in valoare de 11,49 milioane lei, fiind intr-un echilibru cu veniturile financiare din diferente de curs valutar ale perioadei (10,7 milioane lei).
Cheltuieli privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante, in valoare 33,9 milioane lei, din care:
- ajustari legal constituite, prin aplicarea principiului prudentei, pentru deprecierea valorii creantelor si a stocurilor de produse finite in valoare de 29,5 milioane lei;
- creantele neincasate de la debitori insolvabili, a caror procedura de faliment a fost inchisa prin hotarari judecatoresti definitive, inregistrate pe cheltuieli in valoare de 4,4 milioane lei. Pentru aceste creante au fost constituite ajustari la momentul inregistrarii litigiilor, care acum au fost anulate, prin inregistrarea pe venituri, astfel rezultatul perioadei curente nu a fost afectat.
Cresterea profitului brut comparativ cu anul 2021, intr-un ritm mai mare (38%) decat cresterea veniturilor din vanzarea produselor pe piata interna si internationala (32%) reflecta capacitatea societatii de manageriere a cheltuielilor operationale si financiare.
Situatia pozitiei financiare
Indicatori din activul si pasivul patrimonial
|
31 decembrie 2022
|
31 decembrie 2021
|
2022/2021
|
Imobilizari corporale
|
496.810.361
|
480.544.567
|
103%
|
Imobilizari necorporale
|
35.795.943
|
29.839.764
|
120%
|
TOTAL ACTIVE IMOBILIZATE
|
532.606.304
|
510.384.331
|
104%
|
Stocuri
|
122.494.428
|
106.017.774
|
116%
|
Creante comerciale si similare
|
199.646.249
|
276.876.198
|
72%
|
Numerar si echivalente numerar
|
1.727.454
|
2.111.377
|
82%
|
TOTAL ACTIVE CIRCULANTE
|
323.868.131
|
385.005.349
|
84%
|
TOTAL ACTIV
|
856.474.435
|
895.389.680
|
96%
|
Datorii comerciale si similare
|
86.067.390
|
98.202.288
|
88%
|
Sume datorate institutiilor de credit
|
34.008.116
|
87.163.549
|
39%
|
Datorii din impozite si taxe curente
|
8.280.670
|
9.611.682
|
86%
|
Provizioane pe termen scurt
|
6.679.335
|
3.853.530
|
173%
|
Subventii pentru investitii
|
306.289
|
306.289
|
100%
|
TOTAL DATORII CURENTE
|
135.341.801
|
199.137.339
|
68%
|
Subventii pentru investitii
|
1.857.322
|
2.160.302
|
86%
|
Impozit amanat
|
30.871.210
|
31.483.086
|
98%
|
Sume datorate institutiilor de credit
|
46.973.501
|
57.617.153
|
82%
|
TOTAL DATORII TERMEN LUNG
|
79.702.033
|
91.260.541
|
87%
|
TOTAL DATORII
|
215.043.834
|
290.397.880
|
74%
|
Capital social
|
264.835.156
|
264.835.156
|
100%
|
Rezerve din reevaluare
|
111.164.239
|
114.150.766
|
97%
|
Rezerve legale
|
13.426.761
|
13.426.761
|
100%
|
Alte rezerve
|
292.168.005
|
259.154.126
|
113%
|
Rezultat reportat
|
-48.153.421
|
-51.212.323
|
94%
|
Repartizarea profitului
|
-30.523.566
|
-25.302.090
|
121%
|
Rezultatul curent
|
38.513.427
|
29.939.404
|
129%
|
TOTAL CAPITALURI PROPRII
|
641.430.601
|
604.991.800
|
106%
|
TOTAL PASIV
|
856.474.435
|
895.389.680
|
96%
|
Pentru dezvoltarea sustenabila a societatii se deruleaza investitii pentru dezvoltarea strategica si consolidare ceea ce a determinat cresterea in anul 2022 a valorii activelor imobilizate, fiind in valoare de 532,6 milioane lei cu 22,3 milioane lei mai mare in comparatie cu valoarea de la data de 01.01.2022.
Investitiile derulate in anul 2022 au fost in active imobilizate necorporale (proiecte in faza de dezvoltare generate din activitatea de cercetare dezvoltare, licente de produs achizitionate, licentele software pentru calculatoare si servere) cat si in active imobilizate corporale.
La finalul anului 2022, stocurile de materii prime, materiale pentru sustinerea procesului de fabricatie, produse finite sunt in valoare de 122,5 milioane lei mai mare cu 16,5 milioane lei comparativ cu valoarea de la inceputul anului 2022 de 106 milioane lei. Stocurile sunt necesare pentru realizarea procesului de productie si a vanzarilor din primul trimestru al anului 2023, fiind determinate de prelungirea timpilor de aprovizionare, la o perioada intre 4-6 luni.
In anul 2022, prin consolidarea parteneriatelor de pe piata interna s-a realizat o imbunatatire a termenului de incasare al creantelor, astfel valoarea acestora la data de 31.12.2022 este sub nivelul inregistrat la finalul anului anterior, in conditiile in care veniturile din vanzari au fost mai mari cu 32%, generand o valoare mai mare a incasarilor si o scadere a datoriilor.
Datoriile comerciale si similare includ datoriile catre partenerii comerciali, drepturile salariale, impozitele si contributiile aferente salariilor din luna decembrie 2022, achitate in luna ianuarie 2023. Valoarea acestor datorii la finalul anului 2022 este cu 13% mai mica in comparatie cu inceputul anului.
Valoarea datoriilor pe termen scurt catre institutiile bancare include:
- 23,21 milioane lei, valoarea utilizata din creditul operational pentru finantarea capitalului de lucru;
- 10,79 milioane lei reprezinta ratele aferente creditului pentru finantarea investitiilor cu scadenta intr-o perioada de pana la 12 luni, reflectate potrivit cerintelor IAS 1 – Prezentarea situatiilor financiare, la datorii curente.
Prezentul raport este elaborat pe baza informatiilor financiare neauditate, intocmite in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara.
In anul 2022 Antibiotice S.A.:
- a realizat vanzari in piata (sell-out) in valoare de 444,7 milioane lei, in crestere cu 14,5% comparativ cu anul 2021;
- profitabilitatea bruta a crescut cu 29% comparativ cu valoarea bugetata si cu 38% comparativ cu anul 2021, consecinta a masurilor aplicate pe parcursul anului 2022 atat in ceea ce priveste cresterea vanzarilor cat si gestionarea cheltuielilor operationale si financiare
- s-a inregistrat un grad de indatorare de 25%, prin optimizarea incasarilor si diminuarea termenelor de incasare al creantelor la nivelul pietei farmaceutice cu efect favorabil in diminuarea creditelor pentru finantarea capitalului de lucru concomitent cu diminuarea datoriilor comerciale si implicit a datoriilor totale.
Director General, Director Executiv Economic,
Ec. Ioan NANI EC. Paula COMAN
RAPORT CURENT
Data raportului: 24.02.2023
Denumirea entitatii emitente: Antibiotice SA
Sediul social: Iasi, str. Valea Lupului nr. 1, cod postal 707410, http://www.antibiotice.ro
E-mail: relatiicuinvestitorii@antibiotice.ro
Numarul de telefon/fax: 0232 209000 / 0232 209633
Codul unic de inregistrare la Oficiul Registrului Comertului: RO1973096
Numarul de ordine in Registrul Comertului: J22/285/1991
Capital social subscris si varsat: 67.133.804 lei
Piata reglementata pe care se tranzactioneaza valorile mobiliare emise: Bursa de Valori Bucuresti
Eveniment important de raportat:
Comunicat disponibilitate pentru Raportul anual 2022 - PRELIMINAR
Antibiotice Iasi informeaza ca Raportul la 31.12.2022 (rezultate preliminare), este disponibil investitorilor prin Bursa de Valori Bucuresti, Autoritatea de Supraveghere Financiara, precum si prin website-ul propriu: www.antibiotice.ro (Investitori/Informatii financiare/Raportari financiare/ 2022 preliminat).
Mentionam ca raportul poate fi obtinut si de la sediul societatii (Birou Relatii cu Investitorii, fax: 0372 065633, e-mail: relatiicuinvestitorii@antibiotice.ro).
Director General,
ec. Ioan NANI
Director Economic,
ec. Paula-Luminita COMAN