Cum sa te listezi
Exista doua modalitati prin care companiile pot emite actiuni la bursa. Prima dintre ele este prin vanzarea de noi actiuni efectuata de catre companie, pentru a atrage finantare pentru dezvoltarea sa, in timp ce a doua presupune vanzarea unei parti a pachetului de actiuni detinut de catre unul sau mai multi dintre actionari ca parte a unui exit partial. In al doilea caz, banii stransi sunt incasati de catre vanzator si nu sunt directionati catre companie. Este important de retinut ca, in orice caz, actionarii companiei trebuie sa adopte decizia privind admiterea actiunilor la tranzactionare pe bursa de valori. Aceasta decizie trebuie luata de catre organul statutar al societatii - Consiliul de Administratie si Adunarea Generala a Actionarilor.
In ceea ce priveste procesul de listare in sine, exista trei metode distincte prin care actiunile unei companii pot fi listate pe piata AeRO a Bursei de Valori Bucuresti:
Oferta Publica Initiala (Initial Public Offering/ IPO) – oferta publica de actiuni care necesita pregatirea unui prospect ce trebuie aprobat de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), precum si indeplinirea tuturor procedurilor legale si de reglementare.
Plasament Privat – oferta adresata direct unui numar limitat de potentiali investitori, maxim 149. Nu este necesar sa fie pregatit un prospect care sa fie aprobat de Autoritatea de Supraveghere Financiara, doar un Memorandum* (nu este necesara aprobarea ASF).
Listare tehnica – nu are loc nicio oferta anterior listarii, ceea ce inseamna ca structura actionariatului societatii nu este afectata in niciun fel, iar compania decide pur si simplu sa beneficieze de avantajele de a fi o societate listata la bursa (vizibilitate suplimentara, credibilitate, transparenta). Pentru listarea tehnica pe piata AeRO, va fi necesar doar un Memorandum*.
* Memorandumul este un document scurt de prezentare a companiei si care include, totodata, informatii privind destinatia fondurilor atrase de la investitori, procedura de selectare a potentialilor cumparatori, numarul de obligatiuni emise si pretul obtinut, metoda de alocare si alte informatii relevante. Dupa admiterea la tranzactionare, memorandumul este publicat pe site-ul Bursei de Valori Bucuresti, in sectiunea dedicata emitentului.
Memorandumul este un document mult mai scurt si concis decat Prospectul, care este necesar pentru orice tip de listare la Bursa de Valori Bucuresti.
Post-listare
In cazul oricarei companii, listarea la bursa reprezinta o noua etapa in viata sa. Prin urmare, din prima zi de tranzactionare fiecare companie listata dezvolta un produs nou - propriile actiuni sau obligatiuni. Ca si in cazul oricarui alt produs sau serviciu oferit de o companie, actiunile emise sau obligatiunile vor avea nevoie de promovare si de sprijinul necesar pentru a ramane atractive pentru clientii potentiali - investitorii. Acest lucru se poate realiza prin diferite mijloace de comunicare, care ar trebui sa devina o parte importanta a vietii de zi cu zi a companiei. Ca orice alta activitate de zi cu zi, comunicarea cu piata va necesita o anumita alocare de resurse.
Indeplinirea promisiunilor initiale
O companie listata trebuie sa construiasca increderea investitorilor de la bun inceput. In cazul in care compania a atras banii pentru proiecte specifice proprii, investitorii trebuie sa stie ca fondurile au fost cheltuite in conformitate cu prospectul publicat de companie.
Cerinte obligatorii de raportare
Transparenta este o problema-cheie pentru orice companie listata. Investitorii trebuie sa informati la zi cu privire la evenimentele importante din viata companiei. Solutia este transmiterea catre piata, prin intermediul unor rapoarte curente, informatii fiabile si bogate in continut care sa permita investitorilor sa evalueze impactul pe care anumite evenimente il pot avea asupra companiei. Aceasta inseamna ca acele contracte majore, achizitii, lansari de produse noi, litigii sau alte evenimente majore ar trebui comunicate catre piata, deoarece acestea pot influenta pretul actiunilor. Aceasta include, de asemenea, informatiile negative.
Cerintele post-listare pentru companiile listate pe AeRO sunt mai putin stricte decat cele aplicabile societatilor listate pe Piata Principala. Companiile listate pe AeRO trebuie sa indeplineasca cerinte legate de transparenta si de raportare, pe trei niveluri: rapoarte anuale (inclusiv situatiile financiare, note explicative la situatiile financiare, raportul administratorilor si raportul de audit), rapoarte semestriale (inclusiv bilantul, contul de profit si pierdere, raportul de administratorilor) si rapoartele curente (cu privire la deciziile adunarilor generale ale actionarilor sau ale consiliilor de administratie care actioneaza in calitate de delegat al actionarilor, proiecte de fuziuni/ divizari, litigii, reorganizari, procedurile de insolventa etc). Rapoartele trimestriale nu sunt obligatorii pentru companiile listate pe AeRO, dar sunt recomandate.
Raportarile financiare
Rezultatele financiare sunt unele dintre cele mai importante stiri care trebuie transmise publicului. Investitorii apreciaza informatii detaliate, precum si sursele principale de generare a veniturilor, rezultatul operational, rezultatul net sau activele. Cele mai bune practici sugereaza ca publicarea rapoartelor financiare trimestriale trebuie sa fie insotita de conferinte sau intalniri cu analistii si investitorii.
Relatia cu investitorii
Dupa ce o companie a listat la bursa propriile actiuni sau obligatiuni, trebuie stabilit un punct de contact pentru a realiza o comunicare intre companie si investitorii sai, atat cei actuali, cat si cei potentiali. Comunicarea respectiva este efectuata de catre Responsabilul de Relatia cu Investitorii (Investor Relations Officer - IRO), al carui rol este acela de a furniza investitorilor informatii despre companie in cunostinta de cauza. Sarcinile pentru relatia cu investitorii pot fi efectuate si de catre directorul general sau directorul financiar, dar aceasta solutie s-ar putea sa nu fie sustenabila pentru toate companiile. In afara de comunicarea cu investitorii, Responsabilul de Relatia cu investitorii ar trebui sa mentina relatia cu analistii financiari, pentru de a pune compania pe radarul institutiilor financiare majore. In plus, investitorii si analistii apreciaza participarea la intalniri periodice precum si accesul la informatiile relevante chiar pe site-ul companiei.
Guvernanta Corporativa
Companiilor listate pe AeRO nu sunt obligate sa adere la Codul de Guvernanta Corporativa al Bursei de Valori Bucuresti. Totusi, pentru companiile listate la AeRO, BVB a dezvoltat un set de Principii de Guvernanta Corporativa, care sunt mai bine adaptate la acest tip de piata.