Prezentarea rezultatelor financiare preliminate anul 2023
Indicatorii planificati prin Bugetul de Venituri si Cheltuieli pentru anul 2023, parte a planului de afaceri multianual, s-au realizat, creand premisele indeplinirii dezideratelor anului 2030:
- dublarea cifrei de afaceri
- mentinerea pozitiei de lider mondial pentru substanta activa active pe baza de biotehnologii derivate din streptomyces noursei
- adaptarea resursei umane prin motivare pentru indeplinirea obiectivelor
- eficientizarea activitatilor prin digitalizarea si informatizarea platformei
in scopul dezvoltarii sustenabile a companiei.
Antibiotice S.A. este cel mai important producator de medicamente generice cu capital romanesc, unic producator de substante active pe baza de biotehnologii derivate din streptomyces noursei pentru uz farmaceutic (nistatina micronizata si nistatina standard), cu o activitate performanta de peste 68 de ani.
Veniturile totale realizate sunt de 640,73 milioane lei, in crestere cu 10% comparativ cu valoare planificata de 580,5 milioane lei. Raportat la valoarea realizata in anul 2022 acestea sunt cu 23% mai mari.
Cheltuielile totale realizate sunt in valoare de 549,55 milioane lei cu 3% mai mari comparativ cu valoarea planificata de 530,49 milioane lei si cu 14% mai mari in comparatie cu valoarea realizata in anul 2022, de 480,32 milioane lei.
Profitul brut este in valoare de 91,18 milioane lei, peste nivelul planificat (50 milioane lei) si cel inregistrat in anul 2022 (41,9 milioane lei).
Profitul net este in valoare de 80,7 milioane lei, peste nivelul planificat (42 milioane lei) si cel inregistrat in anul 2022 (38,5 milioane lei),
Sinteza principalilor indicatori de diagnostic inregistrati in anul 2023 evidentiaza echilibrul financiar si preocuparea continua pentru eficienta afacerii.
Sintetic, principalii indicatori determinati pe baza Rezultatului global sunt:
Nr. crt.
|
Indicatori
|
31.12.2023 preliminat
|
31.12.2023 planificat
|
12/31/2022
|
1
|
Venituri din contractele cu clientii, cifra de afaceri
|
600,780,825
|
560,512,327
|
483,724,186
|
2
|
Marja bruta
|
409,402,722
|
355,216,327
|
332,075,132
|
3
|
Marja bruta (%)
|
65.2%
|
62%
|
65.2%
|
4
|
Valoarea Adaugata
|
330,793,330
|
253,752,009
|
259,211,241
|
5
|
Rezultat din exploatare (EBIT)
|
96,185,888
|
52,665,327
|
46,500,386
|
6
|
Rezultat Brut
|
91,176,902
|
50,007,327
|
41,903,230
|
7
|
Rentabilitate profit brut (marja EBT)
|
15%
|
9%
|
9%
|
8
|
Taxa claw back
|
37,012,660
|
34,000,000
|
31,332,652
|
9
|
Rentabilitate profit brut+taxa claw-back
|
21%
|
15%
|
15%
|
10
|
Rezultat Net
|
80,691,790
|
41,998,328
|
38,513,427
|
11
|
Rentabilitate profit net
|
13%
|
7%
|
8%
|
12
|
Earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization (EBITDA)
|
124,835,755
|
72,709,327
|
89,098,327
|
Marja bruta reflecta performanta activitatii de vanzare si productie a societatii, raportata la suma dintre cifra de afaceri, venituri din productia stocata si veniturile din productia de active imobilizate necorporale, are un nivel de 65,2%, peste nivelul planificat, efect favorabil al:
- structurii de vanzare optime;
- consolidarii prezentei pe piata din Romania prin fructificarea potentialului pietei si cresterea cotei de piata;
- gestionarea echilibrata a bugetelor destinate vanzarii si mixului de marketing, cu cresterea ponderii alocate proiectelor de brand si scaderea impactului politicilor comerciale;
- masurilor de gestionare a costurilor.
Valoarea adaugata calculata ca diferenta intre Marja Bruta si cheltuielile cu energia electrica, gaze naturale si apa potabila si cheltuielile cu serviciile executate de terti
inregistreaza o valoare de 330,79 milioane lei, peste nivelul planificat de 253,75 milioane lei, prin optimizarea cheltuielilor mentionate.
Rentabilitatea profitului brut este de 15%, peste nivelul planificat si cel realizat in anul precedent de 9%. Profitul brut cumulat cu valoarea taxei claw-back consolideaza un randament al afacerii de 21%.
EBITDA, care reflecta profitul inainte de dobanzi, impozite, depreciere si amortizare, prezinta un trend ascendent.
Acesti indicatori sunt sustinuti de urmatoarele situatii financiare preliminate.
Situatia rezultatului global
A. Comparativ cu valoarea planificata a veniturilor totale de 580,5 milioane lei, in anul 2023 s-au realizat venituri totale cu 10% mai mari, in valoare de 640,73 milioane lei. Raportat la valoarea realizata in anul 2022 acestea sunt cu 23% mai mari.
1. Veniturile operationale sunt in valoare de 629,3 milioane lei, cu 11% mai mari in comparatie cu valoarea planificata si cu 23% mai mari in comparatie cu valoarea realizata in anul 2022, evolutia favorabila a acestor venituri a fost determinata de trendul pozitiv al veniturilor din contractele cu clientii (cifra de afaceri).
1.1 Veniturile din contractele cu clientii (cifra de afaceri) realizate in anul 2023 sunt in valoare de 600,78 milioane lei, cu 7% mai mari in comparatie cu nivelul planificat (560,51 milioane lei) si cu 24% mai mari raportat la nivelul realizat in anul 2022 (483,72 milioane lei).
In structura cifrei de afaceri:
- veniturile din vanzarea produselor realizate pe site-urile proprii reprezinta 80%. Valoarea acestora este de 482,09 milioane lei, cu 12% mai mare comparativ cu nivel planificat (430,89 milioane lei) si cu 24% mai mare in comparatie cu valoarea inregistrata in anul 2022 (387,5 miloane lei);
- veniturile din vanzarea produselor realizate pe site-urile partenere reprezinta 19,5%. Valoarea acestora este de 117,38 milioane lei, cu 9% mai mica comparativ cu nivel planificat (129,26 milioane lei) si cu 23% mai mare in compartie cu valoarea inregistrata in anul 2022 (95,16 milioane lei).
|
|
|
|
|
-lei-
|
Indicatori
|
31.12.2023 preliminat
|
31.12.2023 BVC
|
31.12.2022
|
31.12.2023 preliminat/ planificat
|
31.12.2023 preliminat/ 31.12.2022
|
(neauditat)
|
|
(auditat si corectat)
|
|
|
A. Venituri totale, din care:
|
640,726,948
|
580,496,327
|
522,227,007
|
110%
|
123%
|
1. Venituri operationale
|
629,266,367
|
569,215,327
|
511,528,738
|
111%
|
123%
|
1.1 Venituri din contractele cu clientii (cifra de afaceri), din care:
|
600,780,825
|
560,512,327
|
483,724,186
|
107%
|
124%
|
venituri din vanzarea de produse realizate pe site-urile proprii
|
482,092,932
|
430,890,988
|
387,506,130
|
112%
|
124%
|
venituri din vanzarea produselor realizate pe site-urile partenere
|
117,383,457
|
129,264,340
|
95,160,681
|
91%
|
123%
|
venituri din prestarea de servicii
|
1,304,436
|
357,000
|
1,057,375
|
365%
|
123%
|
1.2 Alte venituri din exploatare
|
1,424,282
|
688,000
|
2,033,372
|
207%
|
70%
|
1.3 Venituri din subventii
|
270,907
|
0
|
302,979
|
|
89%
|
1.4 Modificari in cadrul stocurilor de produse finite si productie in curs
|
13,408,502
|
-2,352,000
|
11,689,110
|
-570%
|
115%
|
1.5 Venituri din proiecte de imobilizari
|
13,381,851
|
10,367,000
|
13,779,091
|
129%
|
97%
|
2. Venituri financiare
|
11,460,581
|
11,281,000
|
10,698,270
|
102%
|
107%
|
Venituri din diferente de curs valutar
|
11,456,207
|
11,280,000
|
10,696,833
|
102%
|
107%
|
Venituri din dobanzi bancare
|
4,374
|
1,000
|
1,437
|
437%
|
304%
|
B. Cheltuieli totale, din care:
|
549,550,047
|
530,489,000
|
480,323,777
|
104%
|
114%
|
1.Cheltuieli operationale:
|
533,080,479
|
516,550,000
|
465,028,352
|
103%
|
115%
|
Cheltuieli cu materii prime si materiale
|
157,104,754
|
148,579,891
|
125,990,448
|
106%
|
125%
|
Cheltuieli cu produsele realizate pe site-urile partenere
|
61,063,703
|
64,731,374
|
51,126,807
|
94%
|
119%
|
Cheltuieli cu energia electrica
|
13,741,049
|
16,084,629
|
11,505,725
|
85%
|
119%
|
Cheltuieli cu gazele naturale
|
9,620,298
|
15,209,204
|
9,111,618
|
63%
|
106%
|
Cheltuieli cu apa potabila si canalizare
|
1,972,935
|
2,075,193
|
1,409,136
|
95%
|
140%
|
Cheltuieli cu personalul
|
146,360,002
|
140,245,178
|
122,940,724
|
104%
|
119%
|
Alte cheltuieli de exploatare (*)
|
115,342,178
|
102,981,000
|
120,674,339
|
112%
|
96%
|
Amortizare si ajustarile pentru deprecierea activelor imobilizate, net
|
27,875,560
|
26,643,531
|
22,269,554
|
105%
|
125%
|
2. Cheltuieli financiare
|
16,469,567
|
13,939,000
|
15,295,425
|
118%
|
108%
|
Cheltuieli din diferente de curs valutar
|
12,323,961
|
10,345,000
|
11,704,137
|
119%
|
105%
|
Cheltuieli cu dobanzile bancare
|
4,145,607
|
3,594,000
|
3,591,288
|
115%
|
115%
|
Rezultat operational
|
96,185,888
|
52,665,327
|
46,500,386
|
183%
|
207%
|
Rezultatul financiar
|
-5,008,986
|
-2,658,000
|
-4,597,156
|
188%
|
109%
|
Profit brut
|
91,176,902
|
50,007,327
|
41,903,230
|
182%
|
218%
|
Cheltuieli cu impozit pe profit
|
10,485,112
|
8,009,000
|
3,389,803
|
|
309%
|
Profit net
|
80,691,790
|
41,998,328
|
38,513,427
|
192%
|
210%
|
Pe principalele segmente de business, cifra de afaceri este:
Pe piata din Romania, veniturile din contractele cu clientii (cifra de afaceri) sunt in valoare de 382,4 milioane lei, cu 8% mai mari decat nivelul bugetat (353,5 milioane lei) si cu 28% mai mari in comparatie cu valoarea realizata in anul precedent de 299,2 milioane lei.
Cresterea cifrei de afaceri pe piata interna a fost sustinuta de actiunile de repozitionare ale companiei pentru produsele din portofoliu, precum si de contextul pietei, marcat de cresterea incidentei afectiunilor acute respiratorii.
Evolutia pietei farmaceutice din Romania[1]
In anul 2023, valoarea medicamentelor eliberate catre pacientii din Romania a fost de 29,96 miliarde lei, in crestere cu 16,2% comparativ cu anul 2022. Consumul de medicamente a crescut cu 2,4% in 2023, fiind eliberate din farmacii un numar de 722,6 milioane cutii.
Evolutia pietei farmaceutice generice cu prescriptie medicala si fara prescriptie medicala
Din totalul pietei farmaceutice din Romania 44,5% (valoric) este reprezentat de segmentul de medicamente generice cu si fara prescriptie medicala. Piata de generice a inregistrat in perioada analizata o crestere valorica cu 14,0% de la 11,7 miliarde lei la 13,3 miliarde lei. Din punct de vedere cantitativ, a inregistrat o crestere cu 1,4%, fiind eliberate din farmacii un numar de 530 milioane cutii in anul 2023 comparativ cu 522,7 milioane cutii in 2022.
Medicamentele cu prescriptie medicala (RX) reprezinta 43,4% din totalul vanzarilor valorice in 2023 si 48,9% din totalul consumului de medicamente generice (raportat in cutii). Acestea inregistreaza o crestere valorica cu 18,3% de la 4,9 miliarde lei in 2022 la 5,8 miliarde lei in 2023 si o crestere cantitativa cu 4,8% de la 247,1 milioane cutii la 259,1 milioane cutii in 2023.
Medicamentele fara prescriptie medicala (non-RX) au inregistrat o crestere valorica cu 10% (de la 6,8 miliarde lei la 7,5 miliarde lei in 2023) si o scadere cantitativa cu 1,7%, de la 275,6 milioane cutii in 2022 la 271,0 milioane cutii in 2023.
Pe segmente de piata, situatia vanzarilor se prezinta astfel:
- hospital, vanzarile au crescut cu 13,3%, de la 1,03 miliarde lei in 2022, la 1,16 miliarde lei in 2023. In consum, in perioada analizata s-a inregistrat o crestere cu 9,4% de la 22,8 milioane cutii la 25,0 milioane cutii;
- lanturi nationale, vanzarile au crescut cu 11,0%, de la 4,23 miliarde lei in 2022, la 4,69 miliarde lei in 2023. Cantitativ, s-a inregistrat un usor declin cu 0,7% comparativ cu 2022, de la 196,8 milioane cutii in 2022 la 195,3 milioane cutii in 2023;
- farmacii independente si minilanturi, vanzarile au crescut cu 16,1%, de la 6,43 miliarde lei in 2022, la 7,46 miliarde lei in 2023. Cantitativ, in 2023 s-a inregistrat o crestere cu 2,2% fata de 2022, de la 303,2 milioane cutii la 309,8 milioane cutii.
Antibiotice in piata farmaceutica din Romania
In anul 2023 pe piata interna, Antibiotice:
- a realizat vanzari in piata in valoare de 522,0 milioane lei, in crestere cu 17,4% comparativ cu 2022;
- ocupa locul 4 in consum (cutii) pe segmentul medicamentelor generice cu prescriptie si non-RX (cu o cota de piata de 5,4%);
- este lider cantitativ (ui) in piata totala pe forma farmaceutica unguente (20,7%), supozitoare si ovule (35,8%) si pulberi injectabile (57,0%);
- ocupa locul doi, dupa numarul de cutii in piata totala pe forma farmaceutica capsule (9,9%);
- este lider valoric pe segmentul medicamentelor generice cu prescriptie si non-RX comercializate in spitale, cu o cota de piata de 14,0%.
Antibiotice si-a consolidat vanzarile pe portofoliul de antiinfectioase de uz sistemic, dezvoltand in acelasi timp si clasele terapeutice unde detine pozitii importante in piata interna: preparate dermatologice, sistem cardiovascular si tract digestiv.
Medicamentele cu prescriptie medicala (RX) reprezinta 85,9% din totalul vanzarilor valorice in 2023 si 86,3% din totalul consumului de medicamente (raportat in cutii). Acestea inregistreaza in perioada analizata o crestere valorica cu 20,7%, de la 371,6 milioane lei in 2022 la 448,6 milioane lei in 2023 si o crestere cantitativa cu 6,7% de la 23,0 milioane cutii la 24,6 milioane cutii.
Medicamentele fara prescriptie (non-RX) au inregistrat o crestere valorica cu 0,3% (de la 73,1 milioane lei in 2022, la 73,4 milioane lei in 2023) si o diminuare a consumului, de la 4,4 milioane cutii la 3,9 milioane cutii.
Pe segmente de piata, situatia vanzarilor Antibiotice S.A. se prezinta astfel:
- hospital - vanzarile au inregistrat o crestere valorica cu 19,9%, de la 135,8 milioane lei in 2022, la 162,9 milioane lei in 2023. Consumul in cutii pe acest segment a crescut usor comparativ cu anul precedent, de la 1,54 milioane cutii la 1,58 milioane cutii;
- lanturi nationale - vanzarile valorice au crescut cu 15,2% in 2023 comparativ cu anul precedent (de la 111,5 milioane lei la 128,4 milioane lei). Numarul cutiilor eliberate din farmacii a crescut cu 4,2%, ajungand la 10,0 milioane cutii in 2023;
- farmacii independente si minilanturi - vanzarile valorice au crescut in 2023 cu 16,9% comparativ cu anul precedent (de la 197,4 milioane lei la 230,7 milioane lei). Numarul cutiilor eliberate din farmacii a crescut cu 3,9% (de la 16,24 milioane cutii la 16,88 milioane cutii).
In 2023, actiunile de promovare desfasurate de compania Antibiotice au condus la consolidarea cotelor de piata cantitative pentru brandurile promovate: Eficef® (produs clasat pe locul 1 din punct de vedere valoric) - parte din portofoliul de antiinfectioase al companiei, ovulele Zifex Duo® si Zifex Complex® din clasa de produse Genito-urinare, iar din gama Nutriensa - brandurile SimbiFlora®, Lejer® si Imunofix®.
In anul 2023, cifra de afaceri realizata pe piata internationala a fost de 218,4 milioane lei, inregistrand o crestere cu 5,5% comparativ cu vanzarile planificate (207 milioane lei) si cu 18% comparativ cu anul precedent (184,5 milioane lei).
Exportul de produse finite
Cifra de afaceri rezultata din vanzarea de produse finite a fost de 132,3 milioane lei, pe un trend in crestere cu 20,3% comparativ cu 2022 (110 milioane lei). Acest rezultat a fost determinat de:
· cresterea consolidata a vanzarilor pe pietele traditionale ale companiei: SUA, Vietnam, Marea Britanie, Danemarca, Norvegia si Republica Moldova, pe produse beta-lactamice sterile;
· dublarea volumelor vandute pe portofoliul diviziei orale, pentru o serie de antibiotice si medicamente cardiovasculare in teritoriile in care firma detine reprezentante si echipe proprii de promovare si vanzare - Vietnam, Republica Moldova si Serbia;
· accesarea de piete noi din UE (Ungaria, Polonia), respectiv Georgia pe un portofoliu de produse selectate dupa potentialul de consum actual si viitor al pietei, pretul de valorificare, tintele zonale stabilite in planul de expansiune teritoriala.
Exportul de substante active pe baza de biotehnologii derivate din streptomyces noursei pentru uz farmaceutic (nistatina micronizata si nistatina standard).
Activitatea desfasurata la nivelul anului 2023 s-a inscris in trendul de crestere a ultimilor ani, urmarind consolidarea pozitiei pe piata mondiala pentru nistatina micronizata si nistatina standard fabricata de Antibiotice, vanduta in 55 tari, la nivel mondial.
Comparativ cu valoarea inregistrata in perioada similara a anului precedent, valoric se inregistreaza o crestere cu 13,4% a cifrei de afaceri. In aceasta perioada s-au inregistrat progrese importante in principalele proiecte de consolidare si devoltare din zonele Europa, America de Nord si America Latina, continuand bunele premise de dezvoltare a principalelor piete de export ale nistatinei Antibiotice.
B. Efortul depus pentru realizarea veniturilor totale a determinat cheltuieli totale in valoare de 548,09 milioane lei cu 3% mai mari comparativ cu valoarea planificata de 530,49 milioane lei si cu 14% mai mari in comparatie cu valoarea realizata in anul 2022, de 480,32 milioane lei.
Profitul brut este in valoare de 91,18 milioane lei, peste nivelul planificat (50 milioane lei) si cel inregistrat in anul 2022 (41,9 milioane lei).
Profitul net este in valoare de 80,7 milioane lei, peste nivelul planificat (42 milioane lei) si cel inregistrat in anul 2022 (38,5 milioane lei), efect coroborat al:
- cresterii vanzarilor in piata internationala prin accesarea de noi teritorii cu produse care definesc portofoliul strategic al Antibiotice;
- optimizarii structurii de vanzare in piata interna a claselor antiinfectioase de uz sistemic si preparate dermatologice;
- renegocierii parteneriatelor cu distribuitorii, pe fiecare segment de piata – hospital, lanturi nationale, minilanturi si farmacii independente, in scopul imbunatatirii cotei de piata si a profitabilitatii;
- cresterii vanzarilor intr-o structura optima atat pe segmentul hospital, cat si pe segmentul retail.
In anul 2023 s-au inregistrat venituri, incadrate din punct de vedere contabil in categoria altor venituri din exploatare in valoare de 1,42 milioane lei. Din aceastea, 0,52 milioane reprezinta venituri din prescrierea, conform cerintelor legale, a dreptului actionarilor de a ridica dividende distribuite si 0,56 milioane lei reprezinta venituri din reevaluarea imobilizarilor corporale.
Prin activitatea de cercetare dezvoltare derulata in anul 2023 s-au inregistrat venituri din productia de imobilizari necorporale in valoare de 13,2 milioane lei. Metodologia a fost certificata de catre un expert desemnat din cadrul Ministerului Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii.
Din activitatea financiara, in anul 2023 s-au inregistrat venituri financiare in valoare de 11,46 milioane lei reprezentate de veniturile din diferente de curs valutar si venituri din dobanzi.
In structura cheltuielilor totale, cheltuielile operationale sunt in valoare de 533,08 milioane lei, mai mari in comparatie cu valoarea planificata (516,55 milioane lei) si cu valoarea inregistrata in anul 2022 (465,03 milioane lei), fiind corelate cu nivelul veniturilor inregistrate.
Cheltuielile cu materiile prime sunt in valoare de 141,83 milioane lei cu 7% mai mari in comparatie cu nivelul planificat, fiind in corelatie cu structura de productie, adaptata pentru a raspunde nevoilor de consum din piata interna si internationala.
Cheltuielile cu produsele realizate pe alte site-uri in valoare de 61 milioane lei, cu 6% mai mici decat nivelul planificat si cu 19% mai mari decat valoarea inregistrata in anul 2022, sunt corelate cu structura de vanzare.
Cheltuielile cu energia electrica, gazele naturale, apa potabila sunt in valoare de 25,33 milioane lei, sub nivelul planificat de 33,7 milioane lei. Diferenta favorabila, intre nivelul planificat si nivelul realizat este rezultatul optimizarii proceselor tehnologice specifice care au determinat un consum cantitativ de utilitati mai mic, cu o influenta valorica de 2,4 milioane lei. Nivelul tarifelor la utilitati, sub cel planificat a determinat o influenta de 5,6 milioane lei.
Cheltuielile cu personalul sunt in valoare de 146,36 milioane lei, cu 4% peste nivelul planificat (140,3 miloane lei), prin adaptarea sistemului de salarizare si motivare a angajatilor la piata muncii, structura profesiilor din companie si rata inflatiei.
In structura cheltuielilor se regasesc si alte cheltuieli din exploatare, descrise mai jos:
Alte cheltuieli din exploatare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-lei-
|
Indicatori
|
31.12.2023 preliminat
|
31.12.2023 BVC
|
31.12.2022
|
31.12.2023 preliminat/ planificat
|
31.12.2023 preliminat/ 31.12.2022
|
(neauditat)
|
|
(auditat si corectat)
|
|
|
Cheltuieli de transport
|
4,199,124
|
4,944,010
|
4,171,593
|
85%
|
101%
|
Cheltuieli cu servicii executate de terti
|
14,141,264
|
22,295,618
|
14,176,126
|
63%
|
100%
|
Cheltuieli cu reparatiile
|
2,545,491
|
2,793,111
|
1,959,716
|
91%
|
130%
|
Cheltuieli cu alte impozite si taxe
|
47,588,522
|
39,794,138
|
38,256,584
|
120%
|
124%
|
Cheltuieli de protocol, reclama si publicitate
|
24,162,131
|
30,276,093
|
23,271,794
|
80%
|
104%
|
Cheltuieli cu primele de asigurare
|
2,818,950
|
2,231,860
|
1,962,310
|
126%
|
144%
|
Cheltuieli de consultanta
|
106,912
|
0
|
0
|
|
|
Alte cheltuieli generale, din care:
|
3,986,392
|
4,100,259
|
11,585,068
|
|
34%
|
Cheltuieli cu pregatirea profesionala
|
955,676
|
1,000,000
|
554,862
|
96%
|
172%
|
Cheltuieli de reprezentare in teritorii
|
1,039,541
|
1,403,359
|
2,496,617
|
74%
|
42%
|
Cheltuieli cu comisioane bancare
|
504,921
|
475,218
|
582,729
|
106%
|
87%
|
Cheltuieli cu protectia mediului
|
1,485,956
|
1,221,682
|
1,124,096
|
122%
|
132%
|
Pierderi din creante si debitori diversi
|
0
|
0
|
4,382,606
|
|
0%
|
Alte cheltuieli din exploatare
|
299
|
0
|
2,444,159
|
|
0%
|
Cheltuieli cu chiriile
|
595,149
|
420,231
|
293,025
|
142%
|
203%
|
Cheltuieli cu deplasarile
|
1,643,571
|
1,691,013
|
824,117
|
97%
|
199%
|
Cheltuieli cu taxele postale si telecomunicatii
|
562,380
|
564,573
|
544,524
|
100%
|
103%
|
Cheltuieli cu sponsorizari si donatii
|
1,059,242
|
450,000
|
450,214
|
235%
|
|
Cheltuieli cu despagubiri, amenzi si penalitati
|
5,608
|
20,094
|
25,075
|
28%
|
22%
|
Castiguri din iesirea imobilizarilor corporale si necorporale
|
0
|
|
103,546
|
|
0%
|
Cheltuieli din reevaluare imobilizarilor
|
1,459,611
|
|
|
|
|
Cheltuieli privind ajustarea valorii activelor circulante
|
8,285,010
|
0
|
29,561,510
|
|
28%
|
Venituri din ajustarea valorii activelor circulante
|
7,510,703
|
6,600,000
|
9,477,775
|
114%
|
79%
|
Cheltuieli privind provizoanele de riscuri si cheltuieli
|
16,372,859
|
4,500,000
|
6,679,335
|
364%
|
245%
|
Venituri din anularea provizioanelor de riscuri si cheltuieli
|
6,679,335
|
4,500,000
|
3,905,130
|
148%
|
171%
|
Total
|
115,342,178
|
102,981,000
|
120,378,087
|
112%
|
96%
|
Aceste cheltuieli sunt:
- cheltuieli cu transportul de bunuri si servicii in valoare de 4,2 milioane lei, efectuate pentru transportul produselor finite franco destinatie, vandute pe piata interna si pe piata internationala.
· cheltuieli cu serviciile executate de terti, in valoare de 14,14 milioane lei, care includ serviciii pentru sustinerea vanzarilor, serializarea medicamentelor, studii de piata in domeniul pharma, calificari echipamente, mentenanta echipamentelor, servicii vamale, analize fizico-chimice (analize nitrozamine), participari la congrese.
· cheltuieli cu intretinerea si reparatiile in valoare de 2,5 milioane lei necesare pentru mentinerea in stare optima a echipamentelor de productie, consolidarea unor constructii, intretinerea si repararea flotei auto.
· cheltuieli cu impozite si taxe, in valoare de 47,6 milioane lei, din care:
- taxa claw-back, detine o pondere de 77%. Valoarea acesteia este de 37 milioane lei, peste nivelul planificat de 34 milioane lei si cel inregistrat in anul precedent de 31,3 milioane lei, fiind corelata cu nivelul crescut al vanzarilor in piata din Romania. Taxa claw back este reglementata de O.U.G. nr. 77/2011 privind stabilirea unor contributii pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii, se plateste trimestrial la Bugetul de stat pentru medicamentele cu prescriptie medicala, incluse in programele nationale de sanatate, cu sau fara contributie personala, folosite in tratamentul ambulatoriu pe baza de prescriptie medicala prin farmaciile cu circuit deschis, pentru cele utilizate in tratamentul spitalicesc, suportate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii.
- taxe de inregistrare si mentinere a certificarii produselor la autoritatile de reglementare, care detin o pondere de 14%;
- impozite si taxe locale (constructii, terenuri, mijloacele de transport), care detin o pondere de 4,5%.
· cheltuielile de reclama si publicitate sunt in valoare de 24,2 milioane lei. Din acestea suma de 23,04 milioane lei reprezinta cheltuieli pentru reclama si publicitate, categoriile principale de activitati de promovare sunt:
- campanii de promovare catre publicul larg (TV, radio, on-line), care reprezinta 45% din total;
- campanii pentru promovarea produselor non Rx in parteneriat cu distribuitorii care se deruleaza atat prin lanturile nationale de farmacii cat si prin minilanturi si farmaciile independente, care reprezinta 34% din total;
- promovare in publicatii media, brosuri si reviste destinate publicului larg, realizare si sustinere prezentari produs de catre profesionistii din domeniul sanatatii in cadrul evenimentelor stiintifice care reprezinta 11% din total;
- acordarea de mostre de produse si materiale promotionale personalizate (necesare promovarii si comunicarii de brand, in cadrul actiunilor desfasurate pentru cresterea vizibilitatii si notorietatii produselor, precum si pentru fidelizarea publicului tinta), care reprezinta 5,5% din total;
- promovare stiintifica/participare la congrese, care reprezinta 1% din total.
· cheltuieli cu primele de asigurare sunt in valoare de 2,8 milioane lei, includ:
- asigurarea facultativa acordata angajatilor pe criterii de perfomanta (28%);
- asigurarea creantelor interne si externe (21%);
- asigurari pentru autovehicule din parcul auto (21%);
- asigurarea produselor pe parcursul transportului intern si international (14%);
- asigurare de raspundere civila (liability) pentru consumul medicamentelor de catre pacienti,obligatorie pentru vanzarile in piata SUA (8,7%).
· cheltuielile cu pregatirea profesionala in valoare de 0,96 milioane lei, apropiata de nivelul bugetat si peste valoarea inregistrata in perioada similara a anului precedent, necesare pentru mentinerea/imbunatatirea nivelulul profesional al angajatilor.
· cheltuieli de reprezentare in teritorii in valoare de 1,04 milioane lei, mai mici comparativ cu nivelul planificat si cu cel inregistrat in anul precedent. Vanzarea produselor in teritoriile Antibiotice implica incheierea de contracte cu parteneri din zonele respective pentru a gestiona inregistrarea produselor la autoritati si pentru a intermedia vanzarile in piata;
· cheltuieli cu protectia mediului, in valoare de 1,49 milioane lei, sunt reprezentate de valorile platite furnizorului de energie electrica pentru certificatele verzi care detin ponderea principala precum si taxele de mediu achitate furnizorilor autorizati pentru reciclarea de deseuri;
· cheltuieli cu deplasarile sunt in valoare de 1,64 milioane lei, similara cu nivelul planificat si peste nivelul inregistrat in anul 2022. Diversitatea activitatilor derulate la nivelul societatii, cu reglementari legale specifice implica efectuarea de deplasari la autoritati, la partenerii de afaceri atat din tara cat si din strainatate pentru consolidarea si dezvoltarea de noi parteneriate, participarea la conferinte si evenimente internationale in domeniul farma si la cursuri de formare profesionala.
· cheltuieli cu donatii si sponsorizari, in valoare de 1 milion lei, sunt reprezentate sumele alocate proiectelor de responsabilitate sociala in care societatea se implica activ, in vederea dezvoltarii sustenabile.
Cheltuieli financiare inregistrate in anul 2023 sunt in valoare de 16,5 milioane lei (reprezentate de cheltuieli din diferente de curs valutar si cheltuieli cu dobanzi). Corelate cu nivelul veniturilor financiare, acestea au generat un rezultat financiar negativ de 5 milioane lei, influentat de cresterea valorii cheltuielilor cu dobanzile.
Situatia pozitiei financiare
Analiza activului patrimonial
La finalul anul 2023 Antibiotice S.A. inregistreaza un nivel al activului de 1.132 milioane lei, in structura acestuia activele imobilizate detin o pondere de 65% si activele circulante 35%. Comparativ cu anul precedent, activele imobilizate au inregistrat o crestere cu 39%, rezultat pozitiv al procesului investitional din anul 2023 si al reevaluarii activelor imobilizate de natura terenurilor, cladirilor si constructiilor speciale existente in patrimoniu la data de 31.12.2023, in scop de raportare contabila.
Terenurile si cladirile sunt la valoarea rezultata in urma reevaluarii (fara amortizare cumulata si pierderile din deprecieri). Investitiile in active intangibile (proiecte de cercetare dezvoltare, achizitii de licente de produs, licentele pentru software-uri) peste valoarea amortizarii, au determinat cresterea acestora cu 36% in comparatie cu nivelul de la inceputul anului 2023.
Activele circulante au crescut comparativ cu inceputul anului cu 17% in principal ca urmare a majorarii stocurilor si a creantelor comerciale (in concordanta cu ritmul crescut al vanzarilor).
Nivelul stocurilor a inregistrat o crestere cu 18%, luand in considerare contextul global care a determinat prelungirea duratelor de aprovizionare si planurile de vanzare si de fabricatie. Stocurile de materii prime cat si de produse finite realizate pe site-urile proprii si pe site-urile partenerilor sunt monitorizate si corelate cu normativele de stoc.
In corelatie cu cresterea cifrei de afaceri, pe piata interna si internationala, creantele au crescut 16%, ponderea acestora in totalul activelor circulante este de 58%, comparativ cu 59% in anul anterior, efect al masurilor de incasare a creantelor la termen. Pentru contracararea riscurilor comerciale societatea are incheiate polite de asigurare a creantelor de pe piata interna cat si de pe piata internationala.
|
|
|
-lei-
|
Indicatori
|
31.12.2023 preliminat
|
31.12.2022
|
31.12.2023 preliminat/ 31.12.2022
|
(auditat)
|
(auditat si corectat)
|
Active
|
|
|
|
Active imobilizate
|
|
|
|
Imobilizari corporale
|
692,361,541
|
496,810,361
|
139%
|
Imobilizari necorporale
|
48,564,420
|
35,795,943
|
136%
|
Total active imobilizate
|
740,925,961
|
532,606,304
|
139%
|
Active circulante
|
|
|
|
Stocuri
|
158,095,654
|
134,133,715
|
118%
|
Creante comerciale si similare
|
227,744,885
|
196,402,918
|
116%
|
Cheltuieli inregistrate in avans
|
3,489,615
|
3,243,331
|
108%
|
Numerar si echivalente de numerar
|
1,807,930
|
1,727,454
|
105%
|
Total active circulante
|
391,138,084
|
335,507,418
|
117%
|
Total active
|
1,132,064,045
|
868,113,722
|
130%
|
Capital propriu si datorii
|
|
|
|
Capital propriu
|
|
|
|
Capital subscris
|
67,133,804
|
67,133,804
|
100%
|
Rezerve din reevaluare
|
225,417,959
|
111,164,239
|
203%
|
Rezerve legale si alte rezerve
|
324,530,255
|
305,594,766
|
106%
|
Rezultat reportat
|
233,482,314
|
167,314,793
|
140%
|
Total capital propriu
|
850,564,332
|
651,207,602
|
131%
|
Datorii pe termen lung
|
|
|
|
Imprumuturi si datorii bancare
|
36,750,203
|
46,973,501
|
78%
|
Subventii pentru investitii - portiune necurenta
|
1,586,415
|
1,857,322
|
85%
|
Datorii privind impozitele amanate
|
54,811,632
|
32,733,496
|
167%
|
Total datorii pe termen lung
|
93,148,250
|
81,564,319
|
114%
|
Datorii curente
|
|
|
|
Datorii comerciale si similare
|
132,288,673
|
86,067,391
|
154%
|
Imprumuturi bancare
|
29,552,092
|
34,008,116
|
87%
|
Datorii din impozite si taxe curente
|
9,831,550
|
8,280,670
|
119%
|
Subventii pentru investitii - portiune curenta
|
306,289
|
306,289
|
100%
|
Provizioane
|
16,372,859
|
6,679,335
|
245%
|
Total datorii curente
|
188,351,463
|
135,341,801
|
139%
|
Total datorii
|
281,499,713
|
216,906,120
|
130%
|
Total capital propriu si datorii
|
1,132,064,045
|
868,113,722
|
130%
|
Analiza datoriilor curente si pe termen lung
Datoriile curente inregistreaza la finalul anului 2023 o valoare de 188,35 milioane lei, fiind mai mari cu 39% comparativ cu valoarea de la inceputul anului 2023.
La capitolul datorii pe termen scurt in valoare de 29,6 milioane lei sunt prezentate sumele aferente creditului operational in valoare de 18,86 milioane lei (cu 18,7% mai mic in comparatie cu nivelul inregistrat la finalul anului anterior) si 10,69 milioane lei aferente ratelor pentru 12 luni privind finantarea activitatii de investitii (conform standardului IAS 1 - Prezentarea situatiilor financiare).
La capitolul datorii comerciale sunt cuprinse solduri ale partenerilor aflate in termenul scadent.
Datoriile din impozite si taxe curente sunt reprezentate de sumele datorate Bugetului de stat cu scadenta 25.01.2024 (contributia la Fondul de solidaritate reglementat prin Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, 0,14 milioane lei) si taxa clawback aferenta trimestrului IV (in valoare de 9,6 milioane lei).
Societatea nu inregistreaza obligatii restante la bugetul statului, acestea fiind achitate in termenul legal.
Imaginea de ansamblu a anului 2023, sintetizata prin indicatori economico-financiari reflecta cresterea profitabilitatii, mentinerea echilibrului financiar, creand premisele pentru o afacere rezilienta pe termen lung:
|
|
|
|
-lei-
|
Nr. crt.
|
Indicatori
|
31.12.2023 preliminat
|
31.12.2023 planificat
|
12/31/2022
|
1
|
Active circulante
|
391,138,084
|
339,500,000
|
335,507,418
|
2
|
Datorii bancare pe termen scurt
|
29,552,092
|
32,700,000
|
34,008,116
|
3
|
Datorii bancare totale
|
66,302,295
|
69,673,501
|
80,981,617
|
4
|
Activ net contabil (capitaluri proprii)
|
850,564,332
|
722,690,874
|
651,207,602
|
5
|
Lichiditatea curenta (Active curente/Datorii bancare pe termen scurt)
|
13.24
|
10.38
|
9.87
|
6
|
Datorii bancare totale/EBITDA
|
0.53
|
0.96
|
0.91
|
7
|
Datorii bancare totale /Capital propriu
|
0.08
|
0.10
|
0.12
|
8
|
Datorii totale
|
281,499,713
|
200,809,126
|
216,906,120
|
9
|
Activ totale
|
1,132,064,045
|
923,500,000
|
868,113,722
|
10
|
Grad de indatorare (Datorii totale/Activ total)
|
25%
|
22%
|
25%
|
11
|
Earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization (EBITDA)
|
124,835,755
|
72,709,327
|
89,098,327
|
Trendul de crestere din anul 2023 pe piata interna si internationala si imbunatatirea profitabilitatii au condus la consolidarea activului net contabil, valoarea acestuia este de 850,56 milioane lei, mai mare cu 31% comparativ cu valoarea de la data de 31.12.2022.
Lichiditatea curenta, determinata ca raport intre active curente si datorii bancare pe termen scurt, la nivel de 13,24 indica mentinerea echilibrului financiar pe termen scurt, fiind in crestere de la nivelul inregistrat anul anterior (9,87). Compania dispune de capacitatea de a onora obligatiile curente pe seama activelor sale cele mai lichide.
Nivelul gradului de indatorare, in valoare de 25%, reconfirma autonomia financiara a companiei ca efect al unei politici responsabile de indatorare, adecvata volumului de activitate in conditiile mentinerii unei marje satisfacatoare a profitului.
Datoriile bancare totale raportate la nivelul EBITDA inregistreaza un nivel de 0,53, fiind in parametrii agreati de institutiile financiare (nivel maxim admis de 3,5). De asemenea, indicatorul datorii bancare totale raportate la capitalul propriu inregistreaza un nivel de 0,08, fiind in parametrii agreati de institutiile financiare (nivel maxim acceptat de 1).
Prezentul raport este elaborat pe baza informatiilor financiare neauditate, intocmite in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara.
In anul 2023 Antibiotice S.A.:
- a realizat o cifra de afaceri in valoare de 600,78 milioane lei, in crestere cu 24% mai mari raportat la nivelul realizat in anul 2022 (483,72 milioane lei).
- profitabilitatea bruta este in valoare de 91,18 milioane lei, peste nivelul planificat (50 milioane lei) si cel inregistrat in anul 2022 (41,9 milioane lei), consecinta a masurilor aplicate pe parcursul anului 2023 atat in ceea ce priveste cresterea vanzarilor cat si gestionarea cheltuielilor operationale si financiare.
- s-a inregistrat un grad de indatorare de 25%, prin optimizarea incasarilor si diminuarea termenelor de incasare al creantelor la nivelul pietei farmaceutice cu efect favorabil in diminuarea creditelor pentru finantarea capitalului de lucru concomitent cu diminuarea datoriilor comerciale si implicit a datoriilor totale.
Director General, Director Executiv Financiar,
Ec. Ioan NANI EC. Paula COMAN
RAPORT CURENT
Data raportului: 28.02.2024
Denumirea entitatii emitente: Antibiotice SA
Sediul social: Iasi, str. Valea Lupului nr. 1, cod postal 707410, http://www.antibiotice.ro
E-mail: relatiicuinvestitorii@antibiotice.ro
Numarul de telefon/fax: 0232 209000 / 0232 209633
Codul unic de inregistrare la Oficiul Registrului Comertului: RO1973096
Numarul de ordine in Registrul Comertului: J22/285/1991
Capital social subscris si varsat: 67.133.804 lei
Piata reglementata pe care se tranzactioneaza valorile mobiliare emise: Bursa de Valori Bucuresti
Eveniment important de raportat:
Comunicat disponibilitate pentru Raportul anual 2023 - PRELIMINAR
Antibiotice Iasi informeaza ca Raportul la 31.12.2023 (rezultate preliminare), este disponibil investitorilor prin Bursa de Valori Bucuresti, Autoritatea de Supraveghere Financiara, precum si prin website-ul propriu: www.antibiotice.ro (Investitori/Informatii financiare/Raportari financiare/2023 preliminat).
Mentionam ca raportul poate fi obtinut si de la sediul societatii (Birou Relatii cu Investitorii, fax: 0372 065633, e-mail: relatiicuinvestitorii@antibiotice.ro).
Director General,
ec. Ioan NANI
Director Economic,
ec. Paula-Luminita COMAN