Grupul BCR, rezultate T1 2024: Sustinere pentru alegeri financiare inteligente, in toate etapele de viata si de business
Rezumat1:
Deschisi pentru oameni, deschisi pentru afaceri cu impact:
¾ Portofoliul total de credite nete acordate clientilor de Banca Comerciala Romana (Grupul BCR) a crescut cu 7% an pe an la 31 martie 2024.
¾ Credite noi acordate in valoare de 3,1 miliarde de lei in T1 2024 catre persoane fizice (credite ipotecare si de consum) si microintreprinderi, cu o crestere a stocului de credite acordate microintreprinderilor de 54% an pe an.
¾ BCR a aprobat credite noi corporate in valoare de 2,8 miliarde de lei in T1 2024, dintre care aproximativ 20% sunt destinate investitiilor.
¾ BCR sustine BCR Romania Purchasing Managers’ Index™ (PMI® sau Indexul Managerilor de Achizitii), un indicator esential in determinarea starii de sanatate a economiei, cu acces la informatii precise si de actualitate despre industria locala de prelucare, in conformitate cu metodologia globala furnizata de S&P Global.
Digitalizare accelerata:
¾ 2,34 milioane de utilizatori ai ecosistemului digital George (internet banking si mobile banking), dintre care peste 1,9 milioane sunt utilizatori activi ai aplicatiei George mobile cu o crestere de 13% an pe an.
¾ 84% din totalul produselor BCR pentru persoane fizice (deschidere de cont curent, credite ipotecare si de consum, cont de economii, depozite, asigurari si produse investitionale) sunt acordate pe flux 100% digital. Luna martie 2024 a marcat un record al vanzarilor digitale, cu 89% din total produselor vandute la nivel de banca achizitionate pe flux 100% digital.
¾ In T1 2024, peste 800 de clienti au accesat Casa Mea pe flux 100% digital, pentru achizitie credit sau rezervare oferta. CASA MEA este primul credit ipotecar online din Romania, iar BCR este singura banca din Romania care ofera credit ipotecar pe flux 100% digital, direct din George, intr-un mod simplu, transparent si rapid.
¾ 91% din totalul produselor de protectie si asigurare BCR au fost achizitionate pe flux 100% digital, direct din George, fata de 71% in T1 2023.
¾ Peste 140.000 de companii sunt inrolate in George pentru afaceri, ecosistemul digital unic in Romania. In T1 2024, peste 65% dintre clientii eligibili si-au deschis relatia cu banca prin Digital Onboarding, iar aproape 80% dintre liniile de credit standard pentru clientii microintreprinderi au fost acordate prin Digital Overdraft.
¾ Peste 1.100 de credite digitale au fost acordate pentru microintreprinderi in T1 2024, pe flux 100% digital, prin George pentru afaceri.
¾ In primele trei luni ale anului a continuat extinderea portofoliul de finantari digitale pentru microintreprinderi din George pentru afaceri, care include acum si cardul de credit George Visa Business, primul card de credit pentru microintreprinderi disponibil 100% online, cu o limita de credit de pana la 80.000 lei.
______________________________
1Toate datele financiare de mai jos constituie rezultate consolidate neauditate ale Grupului Banca Comerciala Romana (BCR) pentru T1 2024, potrivit IFRS. Cu exceptia cazului in care se specifica altfel, rezultatele financiare pentru T1 2024 sunt comparate cu rezultatele financiare pentru T1 2023. De asemenea, cu exceptia cazului in care se specifica altfel, cursurile de schimb valutar utilizate pentru conversia cifrelor in euro sunt cele furnizate de Banca Centrala Europeana. Contul de profit si pierdere este convertit folosind cursul mediu de schimb valutar pentru T1 2024 de 4,9735 RON/EUR atunci cand se refera la rezultatele pentru T1 2024 si folosind cursul mediu de schimb pentru T1 2023 de 4,9200 RON/EUR atunci cand se refera la rezultatele obtinute in T1 2023. Bilanturile la 31 martie 2024 si la 31 decembrie 2023 sunt convertite utilizand cursurile de schimb de inchidere la datele respective (4,9735 RON/EUR la 31 martie 2024 si 4,9756 RON/EUR la 31 decembrie 2023). Toate modificarile procentuale se refera la cifrele exprimate in lei.
Impact sustenabil si dezvoltare durabila:
¾ Mai mult de 212 milioane de lei (42 milioane de euro) finantari in T1 2024 pentru achizitia de locuinte cu certificat de performanta energetica clasa A si B. Produsul ipotecar Casa Mea Natura a reprezentat 50% din creditele ipotecare noi, acordate in primele trei luni ale anului.
¾ Partener principal pentru Academia de Sustenabilitate, o platforma de networking si solutii reale la provocarile de sustenabilitate cu care se confrunta afacerile din Romania. BCR este curator si dezvoltator de continut pentru modulul Prioritizeaza finantarile verzi, care contine doua capitole, cu opt sesiuni de invatare, sub forma de materiale teoretice si materiale video. Prin parcurgerea acestui curs, antreprenorii pot afla ce inseamna o finantare verde, cum se diferentiaza de alte forme de finantare, cum poate fi accesata si care sunt oportunitatile de care pot beneficia IMM-urile care dezvolta si investesc in politica de sustenabilitate. De asemenea, in cel mai recent modul lansat de Academiei de Sustenabilitate, pentru antreprenorii din HoReCa, un subcapitol este dedicat optiunilor de finantare verde pentru industria ospitalitatii.
Grupul BCR a inregistrat un profit net de 620 milioane de lei (125 milioane de euro) in T1 2024.
“In 2024, continuam sa dezvoltam un model de business bancar ancorat in prosperitate, rezultat din alegerile financiare inteligente. Acest model are la baza intelegerea nevoilor oamenilor si finantarea economiei reale. De altfel, primul trimestru a insemnat pregatirea si lansarea campaniei Alege bine pentru tine, care este un raspuns concret la interactiunile pe care le avem cu clientii zi de zi: fie ca vorbim despre cei peste 675.000 de oameni care au trecut prin Scoala de Bani sau cei peste 513.000 care au construit un plan financiar personalizat in cadrul sesiunilor de Financial Coaching. Oferta BCR a fost creata alaturi de ei si asigura solutii financiare inteligente in toate aspectele – de la dobanzi competitive, eficitienzarea costurilor asociate creditului si bani inapoi la cumparaturi, impreuna cu un portofoliu amplu de produse de economisire si investitii.
In acelasi timp, oferim expertiza si finantare pentru ca afacerile din Romania sa fie relevante pe termen lung si sa creeze locuri de munca in sectoare cu valoare adaugata. Fiecare interactiune pe care o avem cu antreprenorii se bazeaza pe schimbul de cunostinte, management strategic si performanta de business, cu informatii esentiale despre diversificarea surselor de finantare, aportul fondurilor europene si importanta tranzitiei gemene spre economia verde si digitala.”
Sergiu Manea, CEO Banca Comerciala Romana
Educatie si preventie financiara pentru tot ciclul de viata
¾ Aproximativ 1,2 milioane de romani au trecut prin programele de educatie financiara BCR – Scoala de Bani si Coaching Financiar.
o Peste 675.000 de copii, adolescenti, tineri si adulti sunt absolventi Scoala de Bani. Proiectul a fost lansat in 2016 si a devenit cel mai amplu program de educatie financiara din Romania, ajutand romanii sa aiba o relatie mai buna cu banii si sa ia decizii financiare inteligente.
o 513.000 de persoane au beneficiat de un plan financiar personalizat prin Financial Coach, de la lansare pana in prezent. Prin acest demers de consiliere financiara, care poate fi accesat gratuit, ne dorim sa oferim romanilor perspectiva pe termen lung a planificarii financiare si necesitatea preventiei pentru situatii neprevazute. Serviciul este unic in Romania si se bazeaza pe o platforma inovatoare de analiza de date, conceputa in laboratoarele digitale ale BCR. Doar in T1 2024, peste 137.000 de oameni – clienti si non-clienti - au beneficiat de un plan financiar personalizat si de solutii concrete pentru planurile si obiectivele lor de viata.
o 55% dintre cei care au beneficiat de coaching financiar in T1 2024 au aplicat deja planurile de economisire pe care le-au setat in cadrul sesiunii, in timp ce 37% au accesat produse de asigurari sau pensie privata.
Digitalizare accelerata si transformarea interactiunilor cu clientii
¾ Vanzari digitale record in George
o Crestere sustinuta, cu 28%, a tranzactiilor in George fata de T1 2023
o 99% din totalul produselor de tip descoperit de cont au fost acordate pe flux 100% digital prin George in T1 2024
o 96% din totalul cardurilor de credit au fost acordate pe flux 100% digital in T1 2024, cu o crestere de 85% fata de T1 2023 la nivel de produse vandute
o 93% din totalul creditelor de consum au fost acordate pe flux 100% digital in T1 2024, cu o crestere de peste 75% fata de T1 2023 la nivel de produse vandute
¾ Peste 25 milioane de lei s-au intors in buzunarul clientilor BCR prin George Moneyback, programul de loialitate care ofera bani inapoi clientilor BCR care folosesc plata cu cardul. George Moneyback a ajuns la peste 1,2 milioane de utilizatori care se bucura de acest sistem inteligent de cumparaturi, ce asigura discounturi la peste 100 de comercianti din domenii variate – hypermarketuri, magazine IT&C, benzinarii, farmacii, librarii si multe altele.
¾ Peste 153 milioane de tranzactii cu plati digitale in transportul public s-au inregistrat, in ultimii cinci ani, dintre care peste 14 milioane in T1 2024, in crestere cu 17% fata de T1 2023. BCR a implementat solutia de plata contactless in 17 orase din Romania, inclusiv Bucuresti.
¾ Mai mult de 1,7 milioane de tranzactii, in valoare totala de 48,7 milioane lei, au avut loc de la implementarea sistemului de plata inteligenta pentru parcarile de la terminalele Aeroportului International Henri Coanda. Solutia inteligenta implementata de BCR permite oricarei persoane sa plateasca parcarea la aeroport contactless, cu cardul bancar sau cu orice dispozitiv inteligent care permite plata prin tehnologia NFC, intr-un mod extrem de simplu si rapid, atat la terminalele de plata, cat si direct la barierele de acces.
¾ Am continuat dezvoltarea unitatilor pe baza unui model ce transforma agentia bancara intr-un centru de dialog financiar si am ajuns la un numar de 53 de unitati modernizate astfel. In T1 2024, am deschis 4 hub-uri noi pe acest model, in Iasi, Ramnicu-Sarat, Carei si Reghin, urmand planul investitional in modernizarea spatiului, dar si in echiparea cu tehnologie de ultima generatie.
¾ Aproape toate unitatile BCR sunt echipate cu cel putin un dispozitiv multifunctional. In plus, operatiunile contactless de retragere numerar de la bancomatele si multifunctionalele BCR sunt implementate la 883 echipamente BCR din intreaga tara, iar 99% din unitatile BCR sunt echipate cu cel putin un bancomat sau multifunctional care asigura retragerea numerarului in euro.
¾ Integrarea digitala a continuat si in zona de Contact Center prin:
o chatbot-ul ADA, asistentul virtual BCR, care este disponibil pe www.bcr.ro/ADA, George Web si George Mobile. ADA a purtat peste 218.500 de conversatii in T1 2024, iar in aproximativ 36% dintre acestea a oferit informatii personalizate fara interventie umana, prin self service, despre produsele si serviciile clientilor.
o IVR-ul conversational, meniul interactiv prin care preluam apelurile in Contact Center, a oferit aproximativ 56.700 informatii personalizate fara interventie umana.
o Voice ID, autentificarea biometrica prin amprenta vocala intr-o convorbire libera in apelurile din Contact Center. In T1 2024, aproximativ 140.000 de clienti s-au autentificat prin Voice ID, simplu, sigur si rapid.
Impactul BCR in economie si societate
In activitatea de creditare retail, BCR a acordat credite noi pentru persoane fizice si microintreprinderi de 3,1 miliarde de lei in T1 2024, cu o crestere a stocului de credite acordate microintreprinderilor de 54% an pe an. Stocul de credite ipotecare standard (Casa Mea) acordate in moneda locala au crescut cu 4,6% an pe an, in timp ce stocul de credite de consum negarantate (inclusiv carduri de credit si descoperit de cont) au crescut cu 15,5% an pe an.
In activitatea de creditare corporate, BCR a aprobat credite noi pentru companii in valoare de 2,8 miliarde de lei in T1 2024, dintre care aproximativ 20% sunt destinate investitiilor.
Portofoliul de finantari acordate clientilor BCR Leasing a ajuns in T1 2024 la o valoare de 4,27 miliarde de lei (854 milioane de euro), cu o crestere de 18% comparativ cu T1 2023. Subsidiara de leasing a BCR a continuat sustinerea mediului antreprenorial romanesc, finantand peste 11.000 de companii din diverse domenii de activitate si inregistrand o crestere constanta a finantarilor noi.
Cu un portofoliu dinamic de clienti si cu o strategie proactiva de sustinere a electromobilitatii, BCR Leasing a facilitat accesul la finantarea vehiculelor electrice prin oferte sustenabile in platforma digitala George. In plus, in ecosistemul George pentru afaceri este disponibila o noua functionalitate destinata microintreprinderilor si persoanelor fizice autorizate, care permite gestionarea directa a contractelor de finantare active de la BCR Leasing. Aceasta inovatie, o premiera in sectorul bancar din Romania, creste transparenta, eficienta si controlul clientilor asupra finantarilor proprii, reflectand angajamentul BCR Leasing de a oferi solutii adaptate nevoilor actuale ale antreprenorilor romani.
Incepand din T1 2024, chatbot-ul LEA, asistentul virtual BCR Leasing, a oferit suport 24/7 celor peste 10.900 de utilizatori activi Self Service, platforma care permite clientilor sa isi gestioneze in mod eficient derularea contractelor de finantare. Mai mult decat atat, cerintele legale privind verificare identitatii (KYC) sunt asigurate digital prin Lea, unde clientii BCR Leasing, indiferent de structura de actionariat, isi pot actualiza datele cu caracter personal 100% online.
In T1 2024, BCR Social Finance a finantat mai mult de 465 de microintreprinderi si ONG-uri, sustinand peste 900 de locuri de munca. In plus, in primele trei luni ale anului, BCR Social Finance IFN S.A. a acordat 78 de credite StudyUP pentru formare continua prin cursuri universitare, de masterat, doctorat sau specializare, sustinand educatia pe tot parcursul de viata.
AmpliFY ONG, initiativa BCR Social Finance si Launch Romania, cu sprijinul BCR, Bursa Binelui si ERSTE Foundation, care a fost lansata in decembrie 2023, cu scopul de a sustine dezvoltarea mediului ONG din Romania, a ajuns deja la peste 400 de persoane din sectorul non-profit care s-au inscris in comunitatea online si au participat la evenimente fizice sau online. In cadrul AmpliFY ONG au avut deja loc trei evenimente de comunitate, locale, in Oradea, Craiova si Suceava, care au reunit peste 80 de ONG-uri.
INNOVX-BCR, programul dedicat afacerilor din tehnologie, a ajuns la 185 companii accelerate, din 3.119 de aplicanti la program, odata cu finalizarea bootcamp-ului dedicat cohortei de SCALEUPS 2023 si, totodata, cu incheierea oficiala a programului. Acest moment a fost marcat prin participarea la South by South West (SXSW) 2024, din Austin, Texas, unul dintre cele mai importante si influente evenimente de tehnologie, inovatie si cultura digitala din lume. Lideri de opinie si experti din diverse domenii au prezentat aici megatrendurile actuale si viitoare care modeleaza societatea si economia in era digitala. Printre vorbitorii principali s-au numarat Amy Webb, CEO al Future Today Institute, care a prezentat tendintele emergente in tehnologie, iar Peter Deng, seful ChatGPT la OpenAI, a discutat despre impactul inteligentei artificiale asupra omenirii. Delegatia InnovX-BCR a fost formata din reprezentanti BCR, precum si startup-uri inovatoare precum Plant an App, BOLD sau Tap Tasty, alaturi de Future Now Capital (alumnus al bootcamp-ului dedicat fondurilor de investitii din cadrul programului). Prezenta BCR la SXSW a subliniat inca o data angajamentul nostru de a stimula inovatia si antreprenoriatul in Romania.
BCR Seed Starter, prima companie de capital de risc corporativ (CVC) a unei banci din Romania, dedicata investitiilor de tip equity in startup-uri de tehnologie, a dat startul oficial pentru inscrierea proiectelor, iar primele startups au inceput sa aplice.
Cu un angajament financiar pentru investitii de 5 milioane de euro in urmatorii cinci ani, BCR Seed Starter are ca obiectiv furnizarea de capital pentru un portofoliu de startup-uri inovatoare, care au potentialul de a optimiza procesele bancare interne, de a imbunatati portofoliul de servicii oferite clientilor BCR sau de a sustine integrarea standardelor ESG.
Performanta financiara a Grupului BCR in T1 2024
BCR a inregistrat un profit net de 620 milioane de lei (125 milioane de euro) in T1 2024, in crestere cu 10.1% fata de 563 milioane de lei (114 milioane de euro) in T1 2023, datorita unei performante operationale imbunatatite, sustinuta de un volum mai mare de afaceri cu clientii.
Rezultatul operational s-a imbunatatit cu 20,3% pana la 918 milioane de lei (185 milioane de euro) in T1 2024, de la 763 milioane de lei (155 milioane de euro) in T1 2023, pe fondul unor venituri operationale mai mari, partial compensate de cheltuieli operationale mai ridicate.
Venitul net din dobanzi a crescut cu 17,1% pana la 1.034 milioane de lei (208 milioane de euro) in T1 2024, de la 883 milioane de lei (180 milioane de euro) in T1 2023, determinat de un volum mai mare de business impreuna cu un volum mai mare de active financiare.
Venitul net din comisioane s-a imbunatatit cu 15,4% pana la 254 milioane de lei (51 milioane de euro) in T1 2024, de la 220 milioane de lei (45 milioane de euro) in T1 2023, determinat de venituri din comisioane mai mari din asigurari, mentenanta, cat si dintr-un volum mai mare de plati cu si fara numerar.
Rezultatul net din tranzactionare a scazut cu 9,4% pana la 124 milioane de lei (25 milioane de euro) in T1 2024, de la 137 milioane de lei (28 milioane de euro) in T1 2023, determinat de o activitate de trading mai redusa.
Venitul operational a crescut cu 13,5% pana la 1.423 milioane de lei (286 milioane de euro) in T1 2024, de la 1.253 milioane de lei (255 milioane de euro) in T1 2023, determinat de venituri nete din dobanzi si venituri nete din comisioane mai mari.
Cheltuielile administrative generale au inregistrat valoarea de 505 milioane de lei (101 milioane de euro) in T1 2024, in crestere cu 3,0% in comparatie cu 490 milioane de lei (100 milioane de euro) in T1 2023, determinat de cheltuieli de IT, cat si de marketing mai mari.
In baza acestor evolutii, raportul cost-venituri s-a imbunatatit pana la 35,5% in T1 2024, fata de 39,1% in T1 2023.
Costurile de risc si calitatea activelor
Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a reflectat o alocare de provizion de 70 milioane de lei (14 milioane de euro) in T1 2024, comparativ cu o eliberare neta de provizion de 2,3 milioane de lei (0,5 milioane de euro) in T1 2023. Rezultatul curent a fost determinat de provizioane constituite pentru nivelul normal de noi credite neperformante si retrogradari de rating, partial compensate de eliberari de provizioane mai reduse aferente recuperarilor si creditelor redevenite performante.
Rata creditelor neperformante s-a situat la 2,6% in martie 2024, in scadere fata de nivelul de 2,9% inregistrat in decembrie 2023. Aceasta evolutie reflecta cresterea creditelor acordate clientilor, precum si volumul recuperarilor si al creditelor redevenite performante pe ambele segmente retail si corporate, care au compensat partial formarea de noi credite neperformante. In acelasi timp, gradul de acoperire cu provizioane al creditelor neperformante s-a ridicat la nivelul de 187,1% in martie 2024.
Capitalizare si finantare
Rata de solvabilitate a BCR (doar banca) in conformitate cu reglementarile privind cerintele de capital (CRR), s-a situat la nivelul de 22,3% in februarie 2024, semnificativ peste cerintele Bancii Nationale a Romaniei. De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 de 20,8% (Grup BCR) in decembrie 2023 reflecta clar puternicele pozitii de capital si finantare ale BCR.
Creditele si avansurile nete acordate clientilor au crescut usor cu 0,9% pana la 59.252 milioane de lei (11.914 milioane de euro) la data de 31 martie 2024 de la 58.743 milioane de lei (11.806 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2023, sustinute de cresterea pe segmentul retail.
Depozitele de la clienti au crescut cu 5,3% pana la 82.644 milioane de lei (16.617 milioane de euro) la data de 31 martie 2024 de la 78.482 milioane de lei (15.773 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2023, sustinute in principal de cresterea depozitelor corporate.
***
BCR ofera o gama completa de produse si servicii financiare, printr-o retea de 20 centre de afaceri si 18 birouri mobile dedicate companiilor si 318 de unitati retail situate in majoritatea oraselor din tara cu peste 10.000 de locuitori, dintre care 69% sunt unitati unde operatiunile cu numerar se efectueaza doar la echipamente (cashless). Clientii BCR dispun de o retea nationala extinsa de ATM-uri si masini multifunctionale (2.000 de echipamente) si servicii bancare complete prin Internet banking, Mobile banking, Phone-banking si E-commerce.
Pentru mai multe informatii, va rugam sa contactati biroul de presa la adresa: comunicare@bcr.ro
Aceasta informatie este disponibila si pe pagina noastra web la: www.bcr.ro
Pentru mai multe detalii despre produsele si serviciile oferite de BCR, va rugam sa ne contactati la:
Profit sau pierdere Grup BCR
|
|
|
|
In milioane RON
|
31 MAR 2024
|
31 MAR 2023
|
|
|
|
|
Venituri nete din dobanzi
|
1.034
|
883
|
|
Venituri nete din taxe si comisioane
|
254
|
220
|
|
Venituri nete din tranzactionare si castiguri/pierderi evaluate la valoare justa prin profit sau pierdere
|
124
|
137
|
|
Venit operational
|
1.423
|
1.253
|
|
Cheltuiala operationala
|
(505)
|
(490)
|
|
Rezultatul operational
|
918
|
763
|
|
Rezultat net din deprecierea instrumentelor financiare
|
(70)
|
2
|
|
Alte rezultate operationale
|
(101)
|
(94)
|
|
Rezultat inainte de impozitare din activitati continue
|
748
|
672
|
|
Rezultat net atribuibil actionarilor societatii mama
|
620
|
563
|
|
Situatia pozitiei financiare Grup BCR
|
|
|
|
In milioane RON
|
31 MAR 2024
|
31 DEC 2023
|
|
|
|
|
Numerar si echivalente de numerar
|
15.221
|
16.764
|
|
Active financiare detinute pentru tranzactionare
|
31.094
|
28.411
|
|
Credite si avansuri acordate bancilor
|
3.876
|
2.126
|
|
Credite si avansuri acordate clientilor
|
59.252
|
58.743
|
|
Segmentul retail
|
29.720
|
29.233
|
|
Segmentul corporate
|
27.634
|
28.397
|
|
Alte segmente (Group Markets, Administrarea bilantului, Local
|
1.898
|
1.113
|
|
Corporate Center)
|
|
Imobilizari necorporale
|
455
|
454
|
|
Active diverse
|
2.092
|
2.353
|
|
Total active
|
111.991
|
108.851
|
|
|
|
|
|
Datorii financiare detinute in vederea tranzactionarii
|
145
|
165
|
|
Depozite de la institutii bancare
|
1.267
|
1.649
|
|
Depozite de la clienti
|
82.644
|
78.482
|
|
Segmentul retail
|
48.556
|
47.994
|
|
Segmentul corporate
|
31.576
|
28.969
|
|
Alte segmente (Group Markets, Administrarea Bilantului si Local
|
2.511
|
1.519
|
|
Corporate Center)
|
|
Titluri de datorie emise
|
10.317
|
10.170
|
|
Diverse datorii
|
4.476
|
5.907
|
|
Total capitaluri proprii
|
13.141
|
12.478
|
|
Total datorii si capitaluri proprii
|
111.991
|
108.851
|
|